Terug naar toen – 1995 – Deel 2

Nieuwe BSA? Nee, aan daadkracht en energie ontbreekt het zakenman Petr-Karel Korous niet. Nadat de historierijke Oost-Duitse MZ-fabriek na de Wende in 1989 failliet ging, komt Korous met nieuwe plannen, initiatieven en geldstromen. Het resultaat is het merk MuZ en het model Skorpion. Een fraai gestileerde motorfiets maar tot spectaculaire verkoopcijfers leidt de 660cc-eencilinder niet. Erger, de bedrijfsverliezen stapelen zich op. Korous laat zich daardoor niet ontmoedigen en komt met een nieuw initiatief: de Kobra, een 850cc-twin. Motorjournalist Alan Cathcart gaat bij de Motorenwerke Zschopau op bezoek om de motor te berijden. Het gaat nog om een prototype met het blok ...
Nieuwe BSA? Nee, aan daadkracht en energie ontbreekt het zakenman Petr-Karel Korous niet. Nadat de historierijke Oost-Duitse MZ-fabriek na de Wende in 1989 failliet ging, komt Korous met nieuwe plannen, initiatieven en geldstromen. Het resultaat is het merk MuZ en het model Skorpion. Een fraai gestileerde motorfiets maar tot spectaculaire verkoopcijfers leidt de 660cc-eencilinder niet. Erger, de bedrijfsverliezen stapelen zich op. Korous laat zich daardoor niet ontmoedigen en komt met een nieuw initiatief: de Kobra, een 850cc-twin. Motorjournalist Alan Cathcart gaat bij de Motorenwerke Zschopau op bezoek om de motor te berijden. Het gaat nog om een prototype met het blok van de Yamaha TDM. De opzet is dat die vervangen wordt door de krachtbron van de Yamaha TRX. Terug naar toen – 1995 – Deel 1 Onzekerheid is er ook nog over de naam op de tank. Belangrijk natuurlijk voor het imago en de marketing. MZ is een optie, maar Korous is in onderhandeling met de Canadese Aquilini-familie, die de rechten van de naam BSA bezit. Hij ziet graag een herleving van dat Britse begrip, met bijvoorbeeld een modelnaam als de Shooting Star of Gold Star. Aan fantasie en ideeën ontbreekt het niet. Maar naast brainstormen, wordt er ook hard gewerkt. De opzet is dat de eerste exemplaren van de motor al volgend jaar van de lopende band rollen. Anno 2020 weten we dat het hele project in schoonheid is gestorven. Geen MuZ, geen BSA, we hebben alleen nog de foto’s… Motorblok MuZ - MOTOR 21, 25 mei 1995 Kookpotten Beeldend kunstenaar Gerrit de Wilde uit Makkum is een groot fan van aluminium. Hij waardeert het roestvrije metaal zozeer, dat hij besluit zoveel mogelijk ijzer van zijn Yamaha SR500 te vervangen door zijn favoriete materiaal. Een klus die meer dan tien jaar duurt. Voor het rijwielgedeelte schakelt hij hulp van buitenaf in. De bekende framebouwer Nico Bakker neemt dat voor zijn rekening. Voor de achterbrug verzaagt hij het exemplaar van een KTM-crosser. De zijdeksels, koplamp en het voorspatbord bouwt hij na uit de pannen en kookpotten uit de keukens van het Nederlandse leger. De beide tankhelften klopt De Wilde uit platen van 3 millimeter dikte. Zijn toelichting: ‘Dat moest zo dik, omdat je later alle bobbeltjes van de hamer weg moet schuren’. Uit beduidend dikkere stukken aluminium zaagt en vijlt hij de jiffystand, het schakel- en rempedaal, de voetsteunen en de kickstarter. Bij de RDW-keuring is het nog even billen knijpen, want de eencilinder is behoorlijk luidruchtig. ‘Kennelijk resoneert door al dat aluminium het geluid meer, een andere verklaring kan ik niet bedenken’. Zijaanzicht aluminium motorfiets - MOTOR 23, 8 juni 1995 Een droom Op de motorshow van Tokyo toont Honda de Dream 50, een straatlegale en tammere uitgave van de beroemde RC110-fabrieksracer. Honda bouwde die fabrieksracer in 1962. Het kleine eencilindertje heeft vier klepjes en twee bovenliggende nokkenassen. Het exclusieve machientje is bedoeld voor de eigen Japanse markt, maar is ook naar Europese landen gekomen. Niet door officiële import, maar verscheidene handelaars laten zich van hun handigste kant zien. Een aantal wordt weer doorverkocht naar verzamelaars. Zo af en toe wordt een Dream 50 nog weleens te koop aangeboden. Opvallend daarbij is dat er geregeld exemplaren tussen zitten met nul (!) kilometer op de teller. Die hebben zelfs nog nooit olie en benzine mogen ruiken. Jaar in, jaar uit stonden ze te pronken in showrooms en woonkamers. Honda Dream 50 - MOTOR 45, 9 november 1995

Doorgaan met lezen?

Om verder te lezen heb je een abonnement nodig. Heb je die al? Dan kun je hier inloggen.

Wil je graag toegang? Kies dan één van onze abonnementen, dat kan al vanaf €2,99 per maand.

MotorNL Digitaal €2,99 per maand

Maandelijks opzegbaar

Alle artikelen uit MOTO73, Promotor en Classic & Retro lees je iedere dag vers online via onze Premium artikelen of de (downloadbare) bladerbare PDF magazines.

Classic & Retro €49,50 per jaar

6 Edities + alle opties van MotorNL Digitaal

Proeflezen? Klik hier

Het prachtige dikke magazine Classic & Retro is iedere twee maanden weer een feest om te lezen. Klassiekers, test, techniek, alles vind je terug in Classic & Retro. Inclusief digitale toegang op Motor.nl (Premium artikelen) en bladerbare (en downloadbare) PDF magazines.

Promotor €64,95 per jaar

10 Edities + alle opties van MotorNL Digitaal

Proeflezen? Klik hier

Het beste magazine voor toerrijders valt iedere maand weer bij je in de bus. Motortests, leuke routes om zelf te rijden, producten en meer. Inclusief digitale toegang op Motor.nl (Premium artikelen) en bladerbare (en downloadbare) PDF magazines.

MOTO73 €93,50 per jaar

22 Edities + alle opties van MotorNL Digitaal

Proeflezen? Klik hier

Iedere twee weken krijg je de laatste motortests, achtergrondverhalen, columns en sportnieuws direct op je deurmat. Maar daar houdt het niet op! Inclusief digitale toegang op Motor.nl (Premium artikelen) en bladerbare (en downloadbare) PDF magazines.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Misschien vind je dit ook interessant?