Ducati 851 Superbike-racer van Marco Lucchinelli

Precies dertig jaar geleden eindigde de eerste race van het allereerste Superbike-kampioenschap op het Britse Donington Park opwindend: tegen ieders verwachting in ging Marco Lucchinelli op zijn fabrieks-Ducati 851 met de overall-overwinning aan de haal. De Desmoquattro-tweecilinder van die Duc werd immers gezien als geen partij voor het viercilindergeweld. Toen nog wel…

Lucchinelli nam in de eerste van de twee races van de dag de tweede plek in, achter de Bimota YB4EI-R van Davide Tardozzi, ironisch genoeg de huidige MotoGP-teammanager van Ducati. De tweede race was echter voor Lucchinelli. Tardozzi crashte namelijk in de laatste ronde toen hij de Ducati probeerde in te halen om zo de dag met een dubbele overwinning te kunnen afsluiten. Het gevolg was dat de Ducati de overall-overwinning pakte (de enige keer dat er in een Superbike-wedstrijd een gecombineerde uitslag werd gehanteerd). Voor de motorfietsfabrikant uit Bologna was het een mijlpaal die vergelijkbaar was met Paul Smarts overwinning in de Imola 200 en Mike Hailwoods comeback-zege in de TT van Man in 1978. 

 

Veertien WK Superbike-titels 

Ook bij deze twee eerdere gelegenheden had vrijwel iedereen de Japanse viercilinders als superieur ingeschat. Ten onrechte, zo bleek, maar toch ging het op Donington niet anders. Het feit dat de Italianen nu de gloednieuwe Desmoquattro met brandstofinspuiting inzetten, deed daar niets aan af. Die krachtbron zou aan de basis staan van een hele nieuwe lijn achtkleps Desmo-V-twins, die tussen 1990 en 2017 veertien WK Superbike-titels zouden binnenslepen. Ducati’s overwinning bewees dat een Europese V-twin met Ducati’s unieke desmo-cilinderkopontwerp op wereldniveau mee kon komen met het Japanse viercilindergeweld. Dat de nieuwe V-twin meteen bij zijn debuut een overwinning behaalde, voegde een extra dimensie toe en bezorgde de raceklasse onmiddellijk en blijvend succes. Net zo opwindend was de strijd tussen rijders als Tardozzi, die vrijwel zijn hele carrière in de Superbike-klasse racete, en voormalig 500cc-wereldkampioen Lucchinelli, die net als Max Biaggi, Carlos Checa, Marco Melandri en later nog een stel coureurs overstapte uit het concurrerende Grand Prix-circus. 

 

MOTO73 18 – 2018

Benieuwd naar de rest van het verhaal? Dat lees je in MOTO73 18 – 2018! Koop het nummer hier online of in de winkel!

 

Tekst: Alan Cathcart 
Foto: Phil Masters

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?