zaterdag 10 mei 2025

Ducati bereidt grotere verschillen door tussen Panigale V4 en V4 R-modellen

De Ducati Panigale V4 R vertegenwoordigt het toppunt van Italiaanse motortechniek en is sinds haar introductie een vlaggenschip voor Ducati’s racetechnologie. De geschiedenis van dit model laat een consistente ontwikkelingslijn zien die begon in 2018, toen Ducati een revolutionaire stap zette door de traditionele tweecilinder configuratie te verlaten voor een V4-motor. Dit markeerde niet alleen een technische verandering, maar een fundamentele filosofische verschuiving voor het merk uit Borgo Panigale.

In 2019 introduceerde Ducati de Panigale V4 R, specifiek ontwikkeld voor dominantie in het Wereldkampioenschap Superbike. Met de Desmosedici Stradale R-motor van 998 cc, voorzien van titanium drijfstangen en lichtgewicht zuigers, bood dit model extreme prestatieniveaus en een ongeëvenaarde rijervaring op het circuit.

De jaren daarna tonen een onafgebroken ontwikkelingstraject. In 2020 legde Ducati de nadruk op verfijning van de elektronica en aerodynamica, terwijl 2022 een omvangrijke update bracht die vrijwel elk aspect van de motorfiets betrof. In 2023 onderging de Desmosedici Stradale R-motor verdere verfijningen met ‘gun drilled’ titanium drijfstangen en zuigers met Diamond-Like Carbon (DLC) oppervlaktebehandeling, samen met geavanceerde elektronische rijhulpsystemen.

Ducati’s nieuwe plannen: 890cc-V2 voor Monster en DesertX

VIN-codering onthult toekomstplannen

Recente analyses van de VIN-coderingsgegevens die Ducati heeft gedeponeerd bij de Amerikaanse National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) werpen een interessant licht op de toekomst van de Panigale V4 R. Deze administratieve documentatie bevat waardevolle aanwijzingen over de toekomstplannen van de fabrikant.

Bijzonder veelzeggend zijn de veranderingen in de specifieke posities van de VIN-code. Terwijl de eerste drie posities (‘ZDM’ voor Ducati Motor Holding in Italië of ‘ML0’ voor Ducati Motor in Thailand) de fabrikant identificeren, wijzen de posities 4, 5 en 6 op de typologische classificatie van het model.

De mogelijke wijziging in positie 5 voor het 2026-model suggereert een fundamentele herziening van de motortechnologie, chassis of het beoogde gebruik van de motorfiets. Nog opmerkelijker is de verwachte wijziging in positie 6, waar de letter ‘G’ (gemeenschappelijk voor alle Panigale V4-versies) wordt vervangen door ‘P’ voor de V4 R van 2026. Deze wijziging duidt op een intentie om de V4 R duidelijker te onderscheiden van andere modellen in de lijn.

De Ducati Panigale V4 R positioneert zich als een premium product in het Nederlandse motorsegment. Met een prijs van €49.990 is dit zonder twijfel een exclusieve motorfiets, gericht op veeleisende liefhebbers die bereid zijn te investeren in topkwaliteit en geavanceerde technologie.

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen