13 C
Nederland
zondag 3 juli 2022

Eerste indruk: Yamaha Ténéré 700 World Raid

Meer dan 330 km onder verzengend hete temperaturen, waarvan de helft offroad. En toch had German Ooms nog de kracht om onmiddellijk na de test zijn bevindingen door te geven over de Yamaha Ténéré 700 World Raid.

Verlos ons uit ons lijden: is de World Raid een cosmetische upgrade of echt een andere motor dan de Ténéré 700?

‘Er is effectief een groot verschil tussen de twee versies. De basis is natuurlijk dezelfde, maar de uitwerking van het concept van de T7 is duidelijk geëvolueerd. Iedereen was al onder de indruk van de Ténéré 700, maar met de grotere tank, betere vering, betere elektronica, klop alles nu nòg meer. We hadden het niet zo meteen gedacht, maar het standaard model lijkt plots toch voor verbetering vatbaar.’

Da’s een krasse uitspraak. Maar ook goed nieuws natuurlijk..

‘Yamaha Europa heeft een groot deel van de ontwikkeling van deze motor op zich genomen. En dit is één van de fabrikanten waar dat echt bij opvalt: dat ze input uit de markt halen, commentaren van hun klanten verwerken, naar social media-commentaren luisteren… En dus zijn ze gaan werken op de punten waar al eens op gewezen werd. Zo is er nu méér actieradius, een betere ophanging, betere elektronica, een ander uiterlijk,… dit is grondig anders dan de standaard en zelfs de Rally en het staat op een nog hoger niveau.’

De Goed Nieuws Show dus?

‘Ja, hele goede motor. Met daarbij de opmerking dat het CP2-blok alle lof verdient die hij al kreeg. Maar je voelt nu wel dat dit concept aan zijn limiet bereikt. De motor weegt 16 kg meer en heeft een groter frontaal oppervlak. Bij hogere snelheden voel je dat het CP2-blok hard moet werken. Reken daar optioneel nog een passagier en bagage bij en je komt logischerwijs in de buurt van wat haalbaar is. Maar haalbaar is natuurlijk nog altijd oké, hé!’

Ik zag een foto van je met de ingenieur, Katsumitsu Wasamatsu. Wat had die nog te vertellen?

‘Weinig, want hij spreekt niet zo goed Engels en mijn Japans lijkt nergens op. Maar ik heb wel begrepen dat we geen adventure op basis van de CP3-driecilinder moeten verwachten. “De markt is al zo verzadigd in die klasse, dat Yamaha daar niet instapt”, zei hij. Of misschien vroeg hij gewoon de weg naar het hotel. Nogmaals, mijn Japans is niet zo goed…

Hoe dan ook: domo arigato voor dit gesprek German San!

Lees de volledige test van de Yamaha Ténéré World Raid donderdag op deze fijne website!

Thierry Sarasyn
Thierry Sarasyn is al jarenlang actief in de motorbranche als journalist in België. Hij is vooral bekend als oprichter van de online site motornieuws.be en hoofdredacteur van Motor Magazine België.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen