Eerste test Honda CB125R

Wat weegt rijklaar 126 kilo, kost slechts € 5158 en ziet er uit als een iets te heet gewassen CB1000R? Het is de CB125R, Honda’s nieuwste naked voor de beginnende motorrijder. Hoe stoer en ogenschijnlijk volwassen ook, de eencilinder perst er slechts 13.3 pk uit. Is dat nog voldoende om een beetje te lachen? Ad van de Wiel perste de mono tot de laatste omwenteling uit en weet het antwoord.

Een 125 is toch per definitie een te klein fietsje voor Hollanders?
Dat valt in dit geval ontzettend mee. Natuurlijk is de motorfiets compact en zit het stuur gevoelsmatig bij je navel, maar toch raak je eenvoudig alle ledematen kwijt. De zithoogte bedraagt bijvoorbeeld ook een volwassen 816 mm. Het is wat anders als je er in een ruk mee naar Spanje rijdt, maar daarvoor is de motor niet bedoelt. Er zijn overigens ook genoeg dikke motoren waarop zo’n rit eerder een strafexercitie dan een toertocht is.

Nog zo’n vooroordeel: een 125 heeft altijd een hoog China-gehalte.
Klopt ook niet, de CB125R ziet er keurig uit. Alles is netjes afgewerkt en het design is net zo fraai en in proportie als de dikke CB1000R. Zeker de voorkant met de breedgeschouderde tank, hip dashboardje en coole koplamp is om door een ringetje te halen.

De laatste dan: door de fietspompvering gaat zo’n 125’je alle kanten op.
Dat klopt wel, maar eerder door de geometrie en – vooral – het minimale gewicht dan door een te slappe voorvork en monoschokdemper. Natuurlijk is de vering redelijk soepel, maar niet te. Van korte opeenvolgende heftige bulten is de Honda minder gediend. Op kinderkopjes is het geen pretje in het zadel. Die voel je stuk voor stuk doorkomen. Sturen is een kwestie van kijken en de motor is al gedraaid. Een scheet laten na een goeie pittige chili con carne kost nog meer kracht. Kijken is sturen, maar de Honda is voorspelbaar genoeg om niet steeds te vroeg aan de binnenzijde van de berm te belanden.

Wat zijn de grootste pluspunten?
Even los van het design dat mij erg aanspreekt, zijn dat goede remmen. Honda kiest niet voor een gecombineerd remsysteem, maar voor ABS. Dat voelt toch lekker veilig. Over pluspunt gesproken: wat dacht je van een geclaimd verbruik van 1:48.4? Laat het in de praktijk 1:40 zijn, dan kom je nog altijd vierhonderd kilometer op een tankje. Zeker weten dat je dan glimlachend tankt. Om het af te maken is de CB125R ook nog eens goedkoper dan veel vergelijkbare concurrenten.

Met zo’n verbruik gaat het natuurlijk niet vooruit.
Wat mag je van een 125 verwachten? De Honda produceert net zoveel vermogen als een KTM Duke 125, maar is wel lichter. Ook de Yamaha MT125 heeft logischerwijs 11 kW, maar is ook zwaarder. Met de pk-gewichtsverhouding zit het dus wel goed. Neemt niet weg dat het gas continu tegen de stuit moet om een beetje vooruit te komen. Uiteindelijk pers je er zo’n 120 km/h uit, maar dan moet er niet veel tegen zitten. Precies wat de concurrentie ook doet. Toerennaald omhoog, gas vol open en gas geven is het devies.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?