Eerste test: Sport Glide

Op het zonovergoten Tenerife reed Tom van Appeldoorn de Harley-Davidson Sport Glide. Heeft de Amerikaan net zo’n blijvende indruk achtergelaten als het natuurschoon van dit vulkanische eiland?

Vervelend zo’n eilandtripje.
Breek me de bek niet open. Je moet er in het laagseizoen wat voor over hebben hoor. 13 uur onderweg geweest omdat er geen directe vluchten zijn in deze tijd van het jaar. Maar wat een plek joh. Veel wegen liggen er niet maar degene die er zijn mogen van mij als voorbeeld gebruikt worden voor hoe het hier ook moet. Extreem strak, prima onderhouden en minimaal om de honderd meter een heerlijke bocht waar je pardoes een knietje aan de grond krijgt.

Is die Sport Glide zo sportief dan?
Haha nee, dat nou ook weer niet. Maar ik weet zeker dat als je de Sport Glide goed kent je er flink wat ‘sport-fietsen’ het snot voor de ogen mee kan rijden. Je kunt er namelijk aardig de bocht mee door hoor. En van schrapende voetsteunen heb je geen last. Of ja, van het schrapen dan. Die dingen hebben zo’n dikke laag rubber gekregen dat je best een lange tijd ongehinderd kan doorleunen.

Hoeveel Softails zijn er nu eigenlijk wel niet?
Met de Sport Glide erbij negen. Maar geloof me, zoek niet verder: dit is degene die je wilt hebben. Qua prijs zit hij in de middenmoot maar qua veelzijdigheid en looks staat hij voor mijn part bovenaan de lijst. Harley-Davidson heeft haast een sport-tour gebouwd. Zowel op lange rechte einden als korte bochtige secties is het een prima stuk gereedschap. En ben je niet zo van het toeren dan haal je de kuip en koffers er gewoon af.

Is dat geen gedoe met gereedschap dan?
Helemaal niet zelfs. De koffers haal je eraf met een draai aan de knop aan de binnenkant en het kuipje zit slechts vast met twee klemmen die je zo open klikt. Krijgt hij letterlijk binnen een minuut een geheel ander uiterlijk. Overigens hoef je niet bang te zijn dat onverlaten je kuipje er zomaar af kunnen halen. Zet je hem op het stuurslot dan is de linkerklem buiten handbereik. Slim gedaan.

Weinig op dat ding aan te merken lijkt het zo.
Inderdaad, al is de prijs natuurlijk altijd een heikel punt. In het zwart kost hij je 21.500 euro en wil je een kleurtje dan betaal je nog 390 euro meer. Pittig. Maar als je kijkt wat je er voor koopt.. Het rijwielgedeelte is nagenoeg foutloos. Lekker stijf in het chassis en aan de voorkant goed geveerd met een upsidedownvork waardoor je daadwerkelijk met sportief vertrouwen een bocht aan kan snijden. En dat blok. Ja dat blok. Hoewel onmiskenbaar Harley toch ook erg verfijnd en minder mechanisch dan andere Harleys. Ik zweimel haast alweer weg naar vorige week. Maar daar is geen tijd voor want ik moet nog even door met tikken. Je leest het verhaal namelijk in de aankomende MOTO73!

 

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?