EICMA: KTM Freeride-modellen vernieuwd

Onlangs liet KTM ons in Salzburg als de gloednieuwe KTM Freeride E-XC zien, maar er werd toen al verteld dat het chassis gedeeld werd met de 250F Freeride. Één plus één is nog altijd twee, en aangezien het frame van de E-Freeride duidelijk anders was wisten we dat deze eraan kwam; de Freeride 250F.

De Freeride-machines van KTM zijn soft-enduro’s van de bovenste plank, dus reken op geen manier op het echt heftige enduro-spul. Dit is voor de lol en niets dan de lol. De 250F en E-XC zijn qua chassis dus – nagenoeg – identiek, dus beide staat op een 43 millimeter dikke WP Xplor-voorvork en een WP-monoshock-achterdemper. Veerwegen zijn respectievelijk 250 millimeter aan de voorzijde en 260 millimeter achter. Het frame is ook op een haar na precies hetzelfde, met een chroommolybdeen stalen hoofdframe en aluminium subframe.

Hartstikke groen
Zo oranje als ze zijn, is de Freeride E-XC natuurlijk groen, want hij is elektrisch aangedreven. Met een omgerekende maximale opgave van 24.5 pk is de E-XC misschien niet de allersterkste fun-enduro die er te krijgen is, maar aangezien hij door de mazen van de elektrische wetgevingen heeft weten te sluipen is hij gekeurd op 9 kilowatt, wat hem geschikt maakt voor het A1-rijbewijs. Tel erbij op dat hij er bij maximaal uitknijpen liefst 42 Nm koppel uitgooit en je hebt plots een heel potente speelfiets tot je beschikking, zeker aangezien hij qua gewicht van 108 kilo niets zwaarder wordt dan zijn voorganger. In de juiste modi doe je met één lading zo’n anderhalf uur en volledig opladen duurt volgens KTM 110 minuten. 

De accu krijg je trouwens in principe niet meer bij de motor; die wil KTM je leasen, evenals de lader. Op die manier komt de aanschafprijs omlaag en krijg je altijd de modernst beschikbare – en dus snelste – lader en accu tot je beschikking. Slim plan van de Oostenrijkers.

Minder groen, niet minder leuk
Dan de 250F Freeride, die is net zo nieuw, maar dan met een – nieuwe – oude en vertrouwde 249,91cc viertaktkrachtbron met bovenliggende nokkenassen en een elektrische start. Deze 250 vervangt zowel de 300 als de 250 tweetakt van de vorige generatie.

Met het gewicht zit het snor à 98 kilo’s rijklaar, maar of hij ook het vermogen en koppel heeft, houd je van ons tegoed, want daar heeft KTM nog geen antwoord op.

[justified_image_grid ids=26298,26299,26300,26301,26302,26303,26304,26305,26306,26307,26308,26309,26310,26311,26312,26313,26314,26315,26316,26317,26318,26319,26320]

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?