De Federatie van Historische Automobiel en Motorfiets Clubs (FEHAC) roept de Tweede Kamer op om klassieke motoren en auto’s vanaf 40 jaar belastingvrij te maken. In hun brief aan de fracties wijzen ze op de recente wijzigingen in het belastingplan van Minister Heinen, die een aanpassing van de motorrijtuigenbelasting voor oldtimers met zich meebrengt.
In een brief aan de fracties in de Tweede Kamer en de Commissie Financiën constateert de FEHAC dat in het belastingplan van Minister Heinen, een voorstel zit om de motorrijtuigenbelasting (mrb) voor oldtimers aan te passen. Concreet houdt dit voorstel in dat de overgangsregeling voor voertuigen tot en met registratiejaar 1987 vervroegd afloopt op 1 januari 2027. Dit juicht de FEHAC toe. Tegelijkertijd regelt het belastingplan nog niets voor klassieke voertuigen vanaf registratiejaar 1988.
Wat de FEHAC betreft zouden alle klassiekers die de leeftijd van 40 jaar bereiken, moeten worden vrijgesteld van belasting (artikel 72 Wet op de mrb).
Klassieke voertuigen zijn van cultuur-historische betekenis en dragen bij aan circulaire duurzaamheid. Daarbij is de milieu-impact zeer bescheiden. De Tweede Kamer heeft dit op 25 mei jl. nog met een ruime meerderheid erkend in de motie-Eerdmans.
Belgische motor-APK afgeschaft: geen bewijs dat keuring ongevallen voorkomt
Voorzitter Stefan Hulman: “Wij hebben daarvoor de volgende argumenten:
Mobiel erfgoed is geen mobiliteit. Voertuigen van 40 jaar of ouder rijden gemiddeld niet meer dan 1900 kilometer per jaar (CBS 2023). Het hanteren van een vol tarief aan mrb staat daarom niet in verhouding tot het beperkte gebruik. Daarnaast ontstaat door de vrijstelling vanaf het registratiejaar 1988 niet langer toe te kennen, een onevenredige belasting voor klassieke voertuigen uit deze periode.”
Hulman wijst er bovendien op dat de eigenaren van het mobiele erfgoed geen subsidie krijgen voor de instandhouding ervan. Dat wordt uit eigen zak betaald.
Stefan Hulman;” Vanaf 2028 zullen per jaar slechts zo’n 12.000 gekentekende voertuigen de leeftijd van 40 jaar bereiken. Daarvan wordt een aanzienlijk deel ’s winters geschorst. De extra belastinginkomsten die dit oplevert, zijn daarom zeer beperkt.
Hulman wijst erop dat het Europees Parlement uit gaat van een leeftijd van 30 jaar om een voertuig als mobiel erfgoed te erkennen. De FEHAC pleit ervoor deze leeftijd over te nemen en klassiekers vanaf 30 jaar fiscaal te ontzien, zoals ook in ons omringende landen gebruikelijk is.


