Film eeuwige klassiekers > Harley-Davidson

Motoren met een onbeperkte houdbaarheidsdatum zijn doorgaans ook de mijlpalen in de motorgeschiedenis. Welke motoriconen uiteindelijk thuishoren in het linker rijtje van de tijdloze eredivisie zal altijd voor verhitte discussies blijven zorgen, maar met deze zes Oud & Nieuw-duosetjes komen we aardig dicht in de buurt.

Qua imago en uitstraling is de Harley-Davidson Liberator zonder meer de meest iconische motorfiets van de twintigste eeuw. Zelfs de huidige modellenlijn uit Milwaukee profiteert nog steeds van de nostalgische bevrijdingsecho uit 1945.

Geen enkele motorfiets zit zo diep in het collectieve geheugen gegrift als de Harley-Davidson Liberator. De naam Liberator is echter nooit door de fabriek gebruikt. In Amerika was de beroemde zijklepper-V-twin bekend als een Harley 45 (wat verwijst naar de cilinderinhoud van 45 cubic inches ofte wel: 750 cc).

Na de oorlog werd de leger-Harley's massaal gedumpt voor een schrootprijs die zo aantrekkelijk was dat ook het Nederlandse leger, de wegenwacht, de politie en allerlei andere overheidsdiensten er gretig gebruik van maakten. Destijds kon je voor schrootprijs een Harley-Davidson kopen. Vandaag de dag betaal je voor een goed gerestaureerde leger-Harley al snel 10.000 euro…

Het enige hedendaagse Harley-model dat enigszins in de buurt komt is de onlangs geïntroduceerde Softail Slim die qua klassieke look nog het meest doet denken aan de Old School bobbers uit de jaren vijftig van de vorige eeuw (die meestal op basis van gestripte leger-Harleys werden gebouwd).

Lees meer in de klassiekerspecial van MOTO73 die nu in de winkel ligt voor slechts 6.95 euro. Pak mee!

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?