maandag 27 mei 2024

Florian Kecht, CSO KTM: ‘De MV Agusta Lucky Explorer 5.5 krijgt een no go’

Motor.NL bracht een bezoek aan MV Agusta. Ook aanwezig was Florian Kecht, chief scientific officer bij Pierer Mobility AG waaronder de merken KTM, Husqvarna en GasGas vallen. Onlangs nam deze groep MV Agusta over. Wij zijn benieuwd naar wat Pierer Mobility AG van plan is met MV Agusta. En op die vraag kon Florian Kecht mogelijk een antwoord geven.

Motor.nl: Pierer Mobility AG neemt MV Agusta onder zijn hoede, is dat niet water en vuur?

Florian Kecht, Lid van de Raad van Bestuur / CSO: (met een glimlach) ‘We zien de zaken niet op die manier. Ik ben hier om een zeer pragmatische boodschap over te brengen: wij nemen de distributie van MV Agusta over en zullen de toeleveringsketen stabiliseren, mede dankzij de internationale reputatie van Pierer Mobility. Zoals je tijdens het bezoek aan de fabriek kon zien, worden er momenteel motoren geproduceerd op de MV Agusta-productielijnen. Dus wat er denk ik ontbreekt, en wat absoluut cruciaal is, is het opbouwen van een netwerk dat echt in staat is om een Italiaans luxe product te promoten en dat de klant op de juiste manier tevreden te stellen.

MV Agusta kan ons zeker inspireren op het gebied van design.

Zullen dit de belangrijkste bijdragen die Pierer Mobility AG aan MV Agusta gaat leveren?

Onze groep kan MV Agusta helpen op bepaalde belangrijke punten. Ten eerste, zoals ik al zei, kunnen we de toeleveringsketen stabiliseren, zowel wat betreft de componenten voor de productielijn als de reserveonderdelen. Daarnaast kunnen we zeker synergie bieden op het gebied van operationele processen: logistiek, klantenservice, productie…, dat soort zaken. Een kleinere structuur als MV Agusta kan zeker leren van een groep als Pierer Mobility AG, die in de loop der jaren is gegroeid. Ten slotte, op het gebied van distributie, en dit geldt met name voor de Benelux, kan een merk als KTM vertrouwen op lokale teams voor verkoop en marketingactiviteiten. Dit stelt ons in staat om een nauwe relatie te onderhouden met onze dealers in de Benelux. Onze teams hebben dagelijks contact met hun dealers. MV Agusta kan helaas vanwege de omvang niet op dergelijke structuren vertrouwen. In sommige landen is er zelfs geen importeur! We gaan zeker niet alles klakkeloos kopiëren tussen KTM en MV Agusta. Maar we kunnen bijvoorbeeld een vertegenwoordiger van MV Agusta vestigen in het kantoor van KTM Benelux, zodat elke partij kan profiteren van elkaars vaardigheden.

MV Agusta geeft exclusieve preview van Superveloce 1000 op FuoriConcorso 2023

En concreet, wat kan bijvoorbeeld KTM leren van MV Agusta?

Zeker een nieuwe benadering op het gebied van design. MV Agusta’s zijn ongelooflijk. Elk detail is uitgewerkt en hun inspiratiebron is indrukwekkend. KTM, Husqvarna en GasGas kunnen hier zeker van profiteren. Natuurlijk heeft elke detail op een MV Agusta zijn eigen karakter, wat zich vertaalt in de uiteindelijke prijs. Maar dit opent onze ogen voor de werkwijze van luxe merken. Wij vertegenwoordigen premium merken, maar luxe merken zijn toch een heel andere wereld. Daarnaast zal de confrontatie met een totaal andere manier van werken en de andere kijk op dingen alleen maar een uitdaging vormen voor onze teams. Dat is zeer positief. Op die manier rusten we nooit op onze lauweren! Deze toenadering zal zeker ook zeer leerzaam zijn voor onze merken.

Kunnen we in de nabije toekomst dan een ‘luxe’ KTM of een ‘betaalbare’ MV Agusta verwachten?

Alles is altijd relatief aan het merk dat je bekijkt. Wat ons betreft, zal het project MV Agusta Lucky Explorer 5.5 een ‘no go’ krijgen. Het aanbieden van een MV Agusta tussen de € 5.000,- en € 10.000,- is volledig in strijd met wat het merk vertegenwoordigt en waar we voor staan met betrekking tot de geschiedenis ervan. Dit model wordt dus geschrapt. Er is eigenlijk al een instapmodel van MV Agusta. Het kost weliswaar zo’n € 15.000,-, maar zoals ik al zei, moet je kijken naar de prijzen van andere modellen in het assortiment. Voor KTM is er zeker nog ruimte in het assortiment om premium producten aan te bieden. Dat is zeker een weg die we zullen inslaan. Hoe meer merken je in je portfolio hebt, des te nauwkeuriger kun je die merken positioneren. En met het geheel van al die merken kunnen we aan alle behoeften van motorrijders voldoen.

En wat zal er gebeuren met de Lucky Explorer 9.5?

Het project was al ver gevorderd, dus dat wordt gerealiseerd. Waarschijnlijk binnenkort, als een limited edition.

De geschiedenis van Pierer Mobility AG met GasGas is nog maar kortgeleden begonnen. En nu zijn jullie alweer betrokken bij een nieuw avontuur. Is het niet te veel, te snel?

Natuurlijk hebben we veel werk op ons bord liggen. Maar dat heeft ons nooit belet om de koers vast te houden. Wij weten waar we naartoe willen. Een brug slaan tussen de geschiedenis met GasGas en de samenwerking met MV Agusta zal waarschijnlijk beperkt zijn. GasGas was een ‘plug & play’pproject. De platforms worden gedeeld door GasGas en Husqvarna. Dat zal niet het geval zijn tussen MV Agusta en KTM. Ook bij dealers staan vaak KTM, Husqvarna en GasGas naast elkaar in de showroom. Dat zal niet het geval zijn met MV Agusta. Er zullen dus weinig parallellen zijn tussen de twee verhalen.

Wat kunnen we verwachten voor het netwerk in de Benelux?

We hebben dealers nodig die zich betrokken voelen en geloven in dit iconische Italiaanse luxe merk. Het integreren van MV Agusta in ons bestaande netwerk zou de gemakkelijke weg zijn. Maar we moeten kiezen voor een meer uitdagend pad door de juiste mensen te vinden die een ongelooflijke ervaring kunnen bieden en de beste service aan MV Agusta-klanten kunnen leveren. We kunnen rekenen op onze dealers. Maar in eerste instantie streven we naar een aparte ontwikkeling voor MV Agusta.

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen