vrijdag 13 december 2024

Geboren icoon: De nieuwe 2024 Yamaha XSR900 GP

De Sport Heritage-serie eert Yamaha’s iconische motorfietsgeschiedenis met retro-design en moderne technologie. Elk XSR-model is geïnspireerd door klassieke Yamaha-motorfietsen, maar behoudt hedendaagse prestaties.

Yamaha heeft een rijke geschiedenis in motorraces, van lokale races tot de Grand Prix. De XSR900, gelanceerd in 2016, brengt eerbetoon aan Yamaha’s raceverleden, met 2021-modellen die designelementen uit de jaren ’80 en ’90 behouden. In 2024 introduceert Yamaha de XSR900 GP, die historische racemachines eert met moderne technologie.

6 redenen waarom je direct moet toeslaan als je nu een occasion Yamaha MT-07 kunt kopen

Het ‘Gouden tijdperk’ van Grand Prix racen begon in de jaren 80, toen Yamaha zich concentreerde op het ontwikkelen van racemotoren en frames die het rijdersgevoel verbeterden. Dit resulteerde in zes 500 cc Grand Prix-titels tussen 1984 en 1992 en leidde tot het iconische Deltabox-frame, dat nu nog steeds wordt gebruikt in Yamaha-motoren, inclusief de XSR900 GP.

De XSR900 GP is ontworpen met respect voor hoffelijkheid en goede manieren, zoals het gezegde ‘Manners Maketh Man’ suggereert. Het doel was om het verleden te eren en tegelijkertijd moderne prestaties en technologie te bieden.

Het kuipwerk van de XSR900 GP is geïnspireerd op de jaren ’80 Grand Prix-motoren, met invloeden van zowel YZR Grand Prix-motoren als productiemotoren uit die tijd. De bovenkuip integreert een compacte LED-koplamp voor een gestroomlijnde uitstraling. Het kuipwerk is bevestigd op een manier die doet denken aan de jaren ’80, met een buisvormige constructie en rechte beugels die het dashboard ondersteunen.

De overstap naar het meer vierkante ontwerp in de jaren ’80 had als doel de aerodynamica te verbeteren en de rijder te beschermen tegen de wind door de hogere prestaties. De XSR900 GP behoudt dit concept met een windscherm, handbeschermers en kanalen op de zijpanelen voor efficiënte koeling.

Het zadel in bijpassende kleuren geeft de motor een racelook met een jaren ’80-achterkant en verbergt het achterlicht, terwijl een zadelstopper de rijder op zijn plaats houdt voor een versterkt acceleratiegevoel.

De XSR900 GP is verkrijgbaar in een historische Yamaha Grand Prix-kleurstelling, geïnspireerd door de jaren 80 en 90, met gele nummerplaten en zilveren Deltabox-stijl chassis en swingarm.

Een ‘clip-on’ stuur zorgt voor een sportievere rijervaring door de zithouding aan te passen, waardoor de rijder meer naar voren komt in een racestijlpositie zonder ongemak. Verstelbare aluminium voetsteunen en een dikkere zitting verbeteren het comfort.

Het frame is aangepast om de extra belasting aan de voorkant van de machine aan te kunnen, met een versterkt subframe. De XSR900 GP heeft een aluminium stuurpenas om de stijfheid in het stuurgedeelte aan te passen voor een betere balans tussen lichtheid en stabiliteit.

Met lichtgewicht velgen en Bridgestone Battlax Hypersport S23 banden kan de XSR900 GP precies en met zelfvertrouwen worden bestuurd. Dit alles draagt bij aan een sportievere rijervaring.

De XSR900 GP combineert retro-stijl met moderne technologie, met geavanceerde vering en remmen.

De voorvork van KYB is volledig instelbaar voor voorspanning, ingaande en uitgaande demping voor een aanpasbare rijervaring aan de voorkant. De achterwielophanging is ook volledig instelbaar en verborgen voor een slankere look. De rijpositie kan worden aangepast met verstelbare voetsteunen en een dikkere zitting voor meer comfort.

Een Brembo-voorrem en geoptimaliseerde remslangen verbeteren de remprestaties. De XSR900 GP biedt ook aanpasbare rijmodi via Yamaha Ride Control (YRC) met drie vooraf ingestelde modi en twee aanpasbare modi.

Een 5-inch TFT-scherm biedt connectiviteit met smartphone, inclusief oproepen, berichten en navigatie via de MyRide-app. De nieuwe ergonomische schakelaars zorgen voor gemakkelijke bediening, terwijl een noodstopsignaalfunctie automatisch de alarmlichten activeert bij hard remmen.

De XSR900 GP beschikt over een geavanceerde zesassige IMU die gegevens levert aan verschillende elektronische rijhulpsystemen, waaronder traction control, slide control, lift control en brake control. Het Quick Shift-systeem van de derde generatie maakt snel schakelen mogelijk zonder koppeling. Dit alles biedt geavanceerde technologie voor een sportievere rijervaring.

Kleuren, beschikbaarheid en prijs

De nieuwe XSR900 GP zal verkrijgbaar zijn in twee kleuren: Legend Red en Power Grey. 

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen