Al in mei 2023 heeft autofabrikant General Motors patenten ingediend voor een elektrische motorfiets met een scrambler/offroad ontwerp. De patentaanvragen tonen een tweewieler met een opvallend robuust uiterlijk, semi-noppenbanden en een ontwerp dat duidelijk gericht is op dual-purpose gebruik. Deze ontwikkeling markeert mogelijk GM’s eerste serieuze stap in de markt van volwaardige elektrische motorfietsen.
Kawasaki’s geheime ontwikkeling van een Z1100 roadster
De patentschetsen laten een relatief eenvoudig ontwerp zien met enkele opvallende technische kenmerken. De motorfiets lijkt te worden aangedreven door een in het wiel geïntegreerde elektromotor (hub-mounted) en is voorzien van een aanzienlijk batterijpakket. Het chassis wordt ondersteund door cartridge voorvorken en aan de voorzijde is ook een schijfrem zichtbaar, wat wijst op een functioneel maar niet revolutionair onderstel.

Niet GM’s eerste elektrische tweewieler
Dit is niet GM’s eerste verkenning van het elektrische tweewielersegment. Eerder lanceerde het bedrijf al de Hummer EV e-bike, hoewel dit in essentie een omgelabelde Recon Power Bike betrof. De patentaanvragen voor deze motorfiets suggereren echter een meer ambitieuze benadering, waarbij GM een volledig eigen elektrische motorfiets zou kunnen ontwikkelen.
Zoals gebruikelijk bij patenten ontbreken concrete technische specificaties. Er worden geen details vrijgegeven over het vermogen van de motor, de capaciteit van de batterij, het bereik of de laadtijden. De hub-mounted elektromotor constructie wijst mogelijk op een kostenefficiënte aanpak, maar zonder verdere gegevens blijft dit speculatief.

Stilte na de patenten
Opvallend is dat GM sinds het indienen van de patenten in 2023 geen verdere mededelingen heeft gedaan over eventuele productieplanning. Er zijn geen prototypes getoond, geen aankondigingen gedaan en geen verdere details vrijgegeven. Deze stilte roept vragen op over de serieusheid van GM’s plannen met betrekking tot elektrische motorfietsen.
Het indienen van patenten betekent niet noodzakelijkerwijs dat een product daadwerkelijk wordt ontwikkeld. Grote autofabrikanten beveiligen regelmatig intellectueel eigendom zonder concrete productieplannen. Of GM werkelijk van plan is om de markt voor elektrische motorfietsen te betreden, zal de tijd moeten uitwijzen.