Met de ZXMoto 500 F, een retro-geïnspireerde naked bike uit China, komt er een interessante nieuwkomer in de motorwereld. Dit model is ontwikkeld onder leiding van Zhang Xue, voormalig topman bij Kove Moto. De 500 F is duidelijk geïnspireerd door de iconische Honda CB400 Super Four, die tussen 1992 en 2022 geproduceerd werd. Interessant is dat Honda de CB500 Super Four als de langverwachte opvolger van de CB400 beschouwt, terwijl deze nieuwe motor nog niet officieel is gelanceerd. ZXMoto ziet dit als hun kans om de markt te veroveren en zet daarmee dus direct ook een nieuwe strategie neer.
Wie is Zhang Xue? |
Zhang Xue heeft een belangrijke rol gespeeld in de Chinese motorindustrie voordat hij ZXMoto, ook wel ZXJC genoemd, oprichtte. Na zijn vertrek bij Kove Moto, waar hij werkte aan rally- en offroad-modellen zoals de 450 Rally, besloot hij zijn expertise in een nieuwe richting te sturen. Zijn vertrek bij Kove was vriendschappelijk en hij heeft aandelen in het bedrijf behouden. Met ZXMoto richt hij zich nu op retro naked bikes, zonder het sportieve aspect te verwaarlozen, wat blijkt uit de ontwikkeling van de sportievere ZX-500RR. |
Design en uiterlijke kenmerken
De ZXMoto 500 F heeft een retro-ontwerp dat ‘ergens’ dus sterk doet denken aan de Honda CB400 Super Four. De ronde koplamp, de vloeiende brandstoftank en het vlakke zadel roepen meteen nostalgische gevoelens op. Tegelijkertijd zijn er moderne elementen zoals de upside-down voorvork, de monoshock achterdemper en radiale remklauwen die perfect passen in het klassieke silhouet.
ZXJC 820RR: Voormalig Kove-CEO lanceert 150 pk triple sportmotor voor 2025
Vergelijking met de Honda CB400 Super Four
De ZXMoto 500 F neemt duidelijk enkele uiterlijke elementen van de Honda CB400 Super Four over, maar er zijn belangrijke technische verschillen. Met 75 pk heeft de ZXMoto een aanzienlijk hoger vermogen dan de Honda, die 53 pk levert. Ook qua gewicht scoort de Chinese nieuwkomer beter: 175 kg tegenover 192 kg voor de CB400 Super Four. Verder heeft de fabrikant gekozen voor modernere componenten, zoals een upside-down voorvork en radiale remklauwen, die bij de originele CB400 Super Four ontbreken. Dit zal echter anders zijn als we de ZXMoto 500 F gaan vergelijken met de nieuwe Honda CB500 SF die, volgens geruchten, waarschijnlijk dit jaar nog zijn intrede zal doen.
Beschikbaarheid
ZXMoto heeft aangekondigd dat de 500 F eind 2025 op de Chinese markt zal verschijnen. Voor export naar Europa, waaronder Nederland, zijn er nog geen concrete plannen bekend.