vrijdag 29 maart 2024

Intermot: Suzuki RM-Z250

Een nieuw frame, swingarm, vering, nieuw motorblok met meer pk’s en koppel dan zijn voorganger is de RM-Z250 van Suzuki zonder twijfel gloednieuw. Het gros van de vernieuwing zit in het blok. Daarin zien we ddat het piekvermogen is toegenomen door een nieuwe cillinderkop en in- en uitlaatpoorten die de luchtstroom en verbranding effectiever maken. Het luchtfilter is 30% groter gemaakt en het kanaal dat uit de airbox loopt is rechter gemaakt waarmee de Suzuki bij iedere snelheid krachtiger is gemaakt. 

Verder is er een tweede brandstofinjector ingebouwd waardoor bij hogere toerentallen meer kracht uit het blok wordt geperst omdat de brandstof/zuurstof mix rijker kan wordenn gemaakt. Ook is de bakverhouding geoptimaliseerd zodat de rijder meer gevoel heeft met het wat er met het achterwiel gebeurd. De uitlaat is alnger gemaakt  wat dan weer resulteert in iets meer kracht bij lage snelheden.

Frame
Het nieuwe frame is in totaal 370 gram lichter dan het oude. Ook is hij verstevigd waardoor de torsiestijfheid met 10% is toegenomen. De swingarm is ook lichter geworden doordat hij door middel van vloeistof in zijn vorm wordt geperst. Zo kan er materiaal en tijd bespaard worden met lassen. 

De vering komt van Kayaba en is voor en achter volledig instelbaar zoals gebruikelijk. De voorvering heeft veren gekregen in plaats van luchtdruk voorveren. De remschijf aan de voorzijde is nu een groter 270 mm exemplaar. 

Qua elektronica Suzuki heeft haar ‘Holeshot Assist Control’ launchcontrol systeem verder verbeterd met hulp van hun kennis uit de racerij. 

Foto: Suzuki

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen