Intermot: Suzuki Katana

Na jaren speculeren, vingers kruisen bij geruchten en smullen van renderingen van artiesten is het dan eindelijk zo ver. De Katana is terug. Op de Intermot in Keulen ging vandaag – nadat we al een paar keer met een vrijwel nietszeggende teaservideo in de maag gesplitst werden – de sluier af. Steve Parrish had de eer, nadat het touw uit de handen van een van de Japanse assistenen glipte. Onder het zwarte doek vandaan verscheen dat oh zo herkenbare neusje dat we zo gewend zijn van de oude Katana. Ook die werd destijds op de Intermot gepresenteerd. 

GSX-R1000
Het frame van de nieuwe Katana is hetzelfde als het aluminium twin-spar frame van de GSX-S1000. Het motorblok is dat van een GSX-R1000 K5. Dat blok is dan wel weer sterk gereviseerd en getuned voor prestaties op straat. Meer koppel in het middengebied waardoor de Katana veel meer bruikbaar vermogen heeft daar waar hij bedoelt is. Suzuki geeft 150 pk bij 10.000 tpm op als piekvermogen en 108 Nm bij 9.500 tpm als maximum wat betreft koppel. 

Frascoli
Qua looks is de Katana overduidelijk gebaseerd op zijn bijna veertig jaar oudere voorganger. Ook het ontwerp van de Katana 3.0 Concept is goed terug te zien in de productieversie. Zowel dat concept als de uiteindelijke Katana zijn van de hand van Rodolfo Frascoli. Scherpe lijnen zijn het gevolg, alsof de Italiaan met een authentiek katana-zwaard in een massief blok materiaal heeft lopen hakken tot de Katana over bleef. Het retrosausje is overigens erg overheersend aan de voorzijde. De vierkante koplamp die wat onderuitgezakt in de kuip hangt is een sprekende kopie van het origineel. Nieuw eraan is de gestapelde LED-units waarbij ook dagrijverlichting is geïntegreerd. In de kont zit ook een LED-achterlicht verwerkt. Suzuki heeft dat kontje erg strak gehouden door de nummerplaathouder en knipperlichten via de achterbrug bij het achterwiel te monteren. Voor velen een doorn in he toog, maar een noodzakelijk kwaad om het korte kontje vrij te houden van een beruchte taartschep.

De zitting is 825 mm waardoor je zoals van ouds echt ‘in’ de Katana zit. De 12 liter tank is een stukje hoger en doordat het stuur ook op een normale positie zit voor een naked is de zitting licht sportief naar voren gebogen. Kun je die 215 rijklare kilo’s lekker de bocht in smijten.

Aan de voorzijde zien we een volledig instelbare telescopische upside down vork van Kayaba, de achterzijde wordt gedempt door een Kayaba-monoschokdemper waarvan de uitgaande demping en veervoorspanning instelbaar zijn. Brembo monoblocs brengen je tot stilstand door in te bijten in de 310 mm zwevende schijven aan het voorwiel. ABS zit er natuurlijk op, net als drietraps tractiecontrole. Het LCD dashboard biedt naast de voornaamste info ook een laptimer. 

Foto’s: Suzuki

[justified_image_grid ids=27673,27674,27675,27676,27677,27678,27679,27680,27681,27682,27683,27684,27685,27686,27687,27688,27689,27690,27691,27692,27693,27694,27695,27696,27697,27698,27699,27700,27701]

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?