Introductie: 2016 Kawasaki ZX10R

Die Japanners zijn er goed in een strak schema op te stellen, maar we kregen Randy van der Wal toch nog even te pakken voor hij moe maar voldaan het restaurant in dook. Kawasaki had het Sepang International Circuit geregeld voor de introductie van de voor 2016 gloednieuwe Kawasaki ZX10R.

Dus Randy; hoe rijdt dat nou, die nieuwe ZX10R?

Sowieso goed, maar in vergelijking met de oude echt heel goed zelfs. Met name die remmen, pfoe. Brembo M50-klauwen, radiale Brembo-pomp. Die set-up kenden we natuurlijk al van de Panigale, maar waar de Ducati behoorlijk agressief aangrijpt, is het op de ZX10R een stuk soepeler en veel makkelijker op te bouwen. Deels zal dat wel door die Showa Balance-Free voorvork komen; wat een gouden combinatie is dat, zeg! Kawasaki stond vroeger al bekend om de goeie ‘front ends’, zoals toen op de ZX7R, maar dat is nu echt wel weer van toepassing. Ook met doorremmend insturen; absoluut top.

En dat blok, hoe is dat?

Je voelt dat ze hem intern behoorlijk op dieet gezet hebben. Minder massatraagheid, en zo. Je brengt hem gewoon echt wat makkerlijk op tempo. De oude had een behoorlijk lange aanloop, en dat is nog niet helemaal weg, maar zeker wat het middengebied betreft is deze goed voor elkaar. De bakverhoudingen zijn ook wat dichter bij elkaar gebracht, wat zeker in de kortere bochten het verschil maakt. Het is voor superbikebegrippen nog steeds een best hoogtoerige machine, maar zo rond de 5 à 6000 toeren pakt ‘ie nu veel beter op en dan vanaf de 8000, zo hee. Echt goed.

Jonathan Rea is dus nu alweer wereldkampioen van 2016, als ik het zo hoor?

Nou, met dit als uitgangspunt is de basis in elk geval goed. We hebben ook nog een sessie met de ZX10R met racekit gereden: een andere ECU en mapping, volledig titanium Akrapovic-systeemuitlaat, autoblip voor het terugschakelen. Maar bovenal krijg je er gewoon een bak power bij. Nou heb ik onlangs de kampioensracer van Jonathan Rea aan de tand mogen voelen, en de nieuwe ZX10R met die racekit komt daar toch eng dicht bij! Natuurlijk is deze nieuwe ook wel gebouwd om zo goed mogelijk ingezet te kunnen worden als racer, met het verstelbare balhoofd en swingarm, maar zeker ook de lichtere interne blokdelen. Antwoord op je vraag: ja, ik denk dat de Kawasaki-mannen echt wel topfavoriet zijn!

Tevreden dus?

Zeker weten. Zoals ‘ie remt, loopt en rijdt is het gewoon echt een indrukwekkende fiets. Zaken als de quickshifter zijn gewoon top, en zoals je op Sepang stiekem nog best vaak naar die eerste versnelling terugmoet… dan denk je al ‘nee hé, dan word ‘ie hartstikke nerveus…’, niets van dat alles! Alleen dat ABS, zeker aan het eind van de twee lange rechte stukken, dan rem je hem daar echt wel in. Gewoon uitzetten op het circuit dus!

Je tikt het verhaal meteen even uit?

Eerst bijkomen van een hele dag bij 34-35 graden door de vochtigheid knallen, vind je dat goed? Is echt wel op tijd klaar voor de MOTO73 nummer drie.

En die lag, wanneer, volgende week donderdag in de winkel?

Juist!

 

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?