dinsdag 23 juli 2024

Kawasaki blijft zich richten op een hybride toekomst met Versys en Eliminator

Kawasaki boekt grote vooruitgang richting een toekomst met hybride motorfietsen. Het heeft al de eerste generatie gepresenteerd, de Ninja 7 Hybrid en de Z 7 Hybrid, en ontwikkelt toekomstige modellen. Met name de hybride versies van de Versys en Eliminator, die dezelfde technologie gebruiken, verdienen speciale aandacht.

Het nieuws werd onthuld via patentaanvragen. Deze aanvragen richten zich niet op de motoren zelf, maar op de systemen voor het integreren van twee motoren en hun respectievelijke ‘energietanks’ – brandstof en accu – in de beperkte ruimte van een motorfietsframe. Deze uitdaging op het gebied van ruimteoptimalisatie dwong Kawasaki om het ontwerp opnieuw te bedenken. Bij de Ninja 7 Hybrid en Z7 Hybrid, die een frame, brandstoftank en motor delen, zijn de accu en besturingselektronica ondergebracht in een doos onder de berijder. Hierdoor was het mogelijk om een conventionele brandstoftank en luchtinlaat boven de motor te plaatsen, terwijl de elektromotor, die wordt gebruikt in hybride- of volledig elektrische modi, boven de versnellingsbak werd geplaatst.

Vergrote wielbasis

Een beperking is dat de grootte van de accu onder het zadel de wielbasis vergroot, waardoor de motor een onconventioneel uiterlijk krijgt, met een forse achterkant, in contrast met de huidige stilistische trends met een voorkeur voor lichte, korte achterkanten.

De hybride Versys en Eliminator gebruiken dezelfde 451cc-twin, aangevuld met een elektromotor die boven de versnellingsbak is geplaatst. Bij beide modellen is de accu verplaatst onder het zadel boven de motor, met de luchtinlaat net erachter. Dit maakte ruimte vrij onder het zadel, waardoor de ontwerpers proporties en stijlen konden aannemen die beter in lijn zijn met moderne trends.

Overigens verwijst het getal 7 in de namen Ninja 7 en Z7 Hybrid niet naar de cilinderinhoud, maar naar het prestatie-equivalent dat wordt geboden door het hybride systeem, prestaties die je kunt vergelijken met een 700 cc. Wanneer de twee motoren samen werken, bereiken ze een vermogen van 69 pk en 59,8 Nm-koppel.

De Eliminator heeft twee kunststof brandstoftanks, één aan elke kant, die door een buis met elkaar zijn verbonden, waardoor ze tegelijkertijd kunnen worden gebruikt. Dit hielp het gewicht van de benzine te balanceren met dat van de hogergeplaatste accu. De brandstoftank van de Versys Hybrid is daarentegen een enkel element dat over de bovenkant van de accu heen buigt, waardoor de brandstof aan de zijkanten blijft en tot aan de voorzijde van de motor reikt.

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen