Kawasaki heeft de prijs van z’n revolutionaire Ninja 7 Hybrid en Kawasaki Z7 Hybrid permanent verlaagd naar €8.999. Een prikje voor een hypermoderne machine die het beste van twee werelden combineert: de souplesse van elektrisch rijden en de power van een verbrandingsmotor. Toch niet voldoende? Geen probleem! Kawasaki doet er ook nog ‘even’ vier jaar garantie én vier jaar pechhulp bij.
De gekuipte Ninja en de naakte Z zijn op de voorkant en de kleur na verder identiek en maken beide gebruik van een 451cc-paralleltwin, gecombineerd met een elektrische tractiemotor en een accu. Ook opvallend: aan de linkerkant van de hybriden lijken op het eerste gezicht wat zaken te missen. Schakelpedaal? Niet aanwezig. Koppelingshendel? Ook niet. Wat dan wel? Nou, twee knoppen om te schakelen op de linker stuurhelft bijvoorbeeld en op rechts een intrigerende knop waar e-boost op staat.
Motor.NL Kawasaki Ninja 7 Hybrid en Z 7 Hybrid testevent: Energieboost
En laat je vooral ook niet op het verkeerde been zetten met die 451cc-paralleltwin, want de prestaties kunnen oplopen tot waarden die vergelijkbaar zijn met een 1000cc-supersport!
De hybriden hebben drie standen: Sport Hybrid, Eco-Hybrid en EV. Ieder met hun eigen kenmerken. Kort samengevat: Eco-Hybrid is standje zuinig – een verbruik van 1 op 27 is mogelijk – waarbij de motor standaard automatisch schakelt, maar je ook kan switchen naar handmatig schakelen. In Sport-Hybrid betekent vol vermogen, waarbij je zelf schakelt met de ‘stuurflippers’ en voor vijf seconden per keer assistentie van de elektromotor kunt inschakelen met de e-boost knop. In de EV-modus rijden ze volledig elektrisch, waarbij de maximumsnelheid 60 km/u is en het rijbereik tien kilometer. Genoeg om elke ‘zero-emissiezone’ fluisterstil door te glijden en als bonus ook nog eens geen laadstress onderweg.
Zeer enthousiast
Vorig jaar kregen een aantal lezers van ons de kans om te rijden met deze twee Kawa’s tijdens het Motor.NL Kawasaki Ninja 7 Hybrid en Z 7 Hybrid testevent. Na afloop was iedereen zeer enthousiast. En zo gewend aan de andere manier van rijden, zoals Freek het treffend samenvat: ‘Het is even wennen, maar als je het door hebt is het top. De motor rijdt heel makkelijk en in EV is-ie heel soepel.’
Maak je een proefrit bij de Kawasaki-dealer, laat je daarom goed informeren. Neem de tijd en probeer alles rustig uit. Laat de andere bediening je niet weerhouden, want je went er echt zo aan!