zaterdag 18 oktober 2025

Kawasaki onthult ook een nieuwe Z650 S

We zijn nog amper bekomen (en opgewarmd) van de eerste test met de Z1100 en daar is het volgende Kawasaki-nieuws alweer. Ditmaal de Z650 S. Kawasaki heeft er overduidelijk zin in en wij ook dus kom maar op met die details.

Eerst het motorblok. De compacte 180 graden paralleltwin van 649 cc levert volgens het persbericht de bulk van zijn koppel in lage en middelhoge toeren. Op precieze cijfers is het nog even wachten, want die meldt Kawasaki (nog) niet. De soepele gasrespons en Assist & Slipper Clutch moeten zorgen voor gecontroleerde kilometers terwijl de drievoudig instelbare Traction Control en nieuwe (optionele) Quick Shifter je verder ondersteunen. De korte wielbasis, scherpe balhoofdhoek en een lichtgewicht trellis frame van 15 kg dragen volgens Kawasaki verder bij aan de wendbare handling.

De nieuwe Z650 S is uitgerust met een vernieuwd, breder fat-bar-stuur. Dit stuur is 10 mm hoger en 30 mm breder en 40 mm naar voren geplaatst. Om het comfort verder te optimaliseren is er een nieuw zadel, 15 mm hoger en vlakker voor een meer ontspannen kniehoek.

Afremmen gaat via de 300 mm remschijven met dubbelzuiger remklauwen voor en een 220 mm grote remschijf met een enkelzuiger remklauw achter. Het ABS wordt gestuurd met signalen uit een nieuwe Continental ABS-unit.

2026 Kawasaki Z1100: eerste vragen na de test

Gespierdere indruk

Een nieuw design met breder kuipwerk zorgt ervoor dat de Z650 S duidelijk een gespierdere indruk maakt dan zijn voorganger. De scherpe voorovergebogen topkuip sluit aan op de brandstoftank en de hoge staart, typische kenmerken van de Sugomi-designfilosofie van Kawasaki. De zijpanelen hebben een gelaagd ontwerp, waarbij het ene paneel over het onderliggende lijkt te liggen. Ditzelfde is terug te zien in de compacte staart waar de kleurdelen halverwege omhooglopen. Details als een honingraatmotief op de zijkappen, zwarte schetsplaten en volledige LED-verlichting maken het uiterlijk af.

Twee lay-outs

Aansluitend bij het design is er een nieuw 4.3 inch TFT-kleurendisplay. Dit nieuwe display toont alle essentiële informatie met uitstekende afleesbaarheid en past de helderheid automatisch aan. Rijders kunnen kiezen tussen twee lay-outs. De eerste optie met een balkvormige toerenteller en de tweede met een analoge toerenteller. Via Rideology the App kan de rijder de motor verbinden met zijn smartphone voor het uitlezen van voertuiginformatie, rittenlogboeken of om de spraakbesturingsfunctie te gebruiken.

Vanaf medio februari is de nieuwe Z650 S beschikbaar in de volgende kleuren:
– Metallic Matte Graphenesteel Gray/Metallic Flat Spark Black
– Candy Lime Green/Metallic Carbon Gray
– Ebony/Metallic Carbon Gray

Voor rijders met een A2-rijbewijs is er een 35kW kit beschikbaar.

Prijzen volgen. 

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen