Kawasaki patenteert hybride motor

Kawasaki patenteerde onlangs een ontwerp voor een hybride motor. Opvallend, omdat we er vrij zeker van waren dat volledig elektrisch aangedreven motoren de toekomst zouden bepalen. Door de stap van Kawasaki zijn we gaan twijfelen. Van de grote merken lijken alleen Harley (LiveWire) en BMW (motorscooters) voor volledig elektrisch te gaan. Lijken, want onlangs liet BMW ook een design voor een hybride motor met een flexibele brandstoftank registeren. Honda en Yamaha hebben zich vooral geconcentreerd op hybride motorscooters. En nu komt Kawasaki ook met een ontwerp voor een hybride motorfiets.

Het Kawasaki-ontwerp laat nog veel vragen onbeantwoord. In het frame lijkt zowel een verbrandingsmotor als een accu en een elektromotor ondergebracht. Het lijkt erop dat ze in tandem gaan samenwerken. Hoe dat precies in z’n werk gaat, is onduidelijk.

Het kan zijn dat zowel de verbrandings- als de elektromotor samenwerken om vermogen te produceren. Het kan ook zijn dat de verbrandingsmotor de rol heeft van generator voor de elektromotor. De laatste optie lijkt waarschijnlijker.

Hoe dan ook: het is een interessante ontwikkeling van Kawasaki. Wordt in de nabije toekomst de standaard: elektrisch of hybride?

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Rijdt al heel lang motor. Is niet zo geïnteresseerd in de motor zelf, maar wel in wat-ie kan. Sterke voorkeur voor allroads, maar hypernakeds zijn ook niet te versmaden. En natuurlijk classics vanwege de techniek én de aaibaarheid. Rijdt zo'n 40.000 km per jaar. Heeft drie motoren, waarvan één woon-werk. Bezit zelf geen auto.

Misschien vind je dit ook interessant?