woensdag 30 april 2025

KNMV klaagt overheid aan: verkeersboetes draaien om staatskas, niet om verkeersveiligheid

De Koninklijke Nederlandse Motorrijders Vereniging (KNMV) heeft een opvallend duidelijk standpunt ingenomen tegen het huidige verkeersboetebeleid. De motorrijdersorganisatie, die traditioneel samenwerkt met de overheid in diverse overlegstructuren en subsidietrajecten, beweert nu dat het huidige boetesysteem primair gericht is op het spekken van de staatskas in plaats van het bevorderen van verkeersveiligheid.

Deze kritische positie markeert een opmerkelijke koerswijziging voor de KNMV, die normaal gesproken eerder samenwerkt met overheidsinstellingen dan openlijk kritiek uit op overheidsbeleid. De vereniging baseert haar kritiek op een recent uitgebracht rapport van het Instituut voor Publieke Economie (IPE) getiteld ‘Minder schulden, meer verkeersveiligheid’.

Verkeersboetes ook in 2025 duurder

IPE-rapport ondersteunt kritiek op boetebeleid

Het IPE-rapport legt bloot dat het huidige verkeersboetebeleid voornamelijk functioneert als inkomstenbron voor de staatskas, waarbij de hoogte van de boetes vaak niet in verhouding staat tot de ernst van de overtredingen. Bovendien wijst het rapport erop dat het strenge incassotraject huishoudens in ernstige financiële problemen kan brengen.

De KNMV benadrukt dat motorrijders, die inherent kwetsbaar zijn in het verkeer, zich bewust zijn van die kwetsbaarheid en daarom vaak al meer aandacht hebben voor verkeersveiligheid. Veel motorrijders investeren volgens de vereniging in het verbeteren van hun rijvaardigheid door het volgen van verkeersveiligheidstrainingen.

Oproep tot herziening en concrete voorstellen

De KNMV pleit voor een fundamentele herziening van het verkeersboetebeleid waarbij de focus moet verschuiven van inkomstengeneratie naar daadwerkelijke verbetering van de verkeersveiligheid. De vereniging stelt voor dat:

  • Motorrijders die aantoonbaar hun rijvaardigheid verbeteren door gecertificeerde trainingen te volgen, beloond zouden moeten worden
  • De minister van Justitie en Veiligheid in dialoog moet gaan met de KNMV om de aanbevelingen van het IPE-rapport te bespreken
  • Er onderzoek moet komen naar alternatieve sancties, waaronder educatieve maatregelen

Huidige boetes per 1 februari 2025

De kritiek komt op een moment dat de boetebedragen voor 2025 al vastgesteld zijn. Sinds 1 februari gelden onder meer de volgende boetebedragen (exclusief €9,- administratiekosten):

  • Niet verzekerd voertuig: €500
  • Kenteken niet leesbaar: €60
  • Geen (deugdelijke) helm: €190
  • Mobiele telefoon vasthouden tijdens het rijden: €430

Voor snelheidsovertredingen binnen de bebouwde kom (na correctie) gelden de volgende boetes:

  • 5 km/u, binnen de bebouwde kom €45, buiten de bebouwde kom €40 en op de snelweg €33
  • 10 km/u, binnen de bebouwde kom €93, buiten de bebouwde kom €87 en op de snelweg €81
  • 15 km/u, binnen de bebouwde kom €175, buiten de bebouwde kom €168 en op de snelweg €155
  • 20 km/u, binnen de bebouwde kom €248, buiten de bebouwde kom €237, en op de snelweg €223
  • 25 km/u, binnen de bebouwde kom €336, buiten de bebouwde kom €317 en op de snelweg €296
  • 30 km/u, binnen de bebouwde kom €435, buiten de bebouwde kom €413 en op de snelweg €380

Hoogte belangrijkste verkeersboetes

Boete2025202420232022
Telefoon vasthouden tijdens het rijden€ 430€ 420€ 380€ 350
Door rood rijden€ 310€ 300€ 280€ 250
Geen autogordel dragen€ 190€ 180€ 160€ 150
Onnodig linksrijden€ 280€ 300€ 240€ 220
Rechts inhalen€ 310€ 300€ 280€ 250
Geen voorrang verlenen waar dat verplicht is€ 310€ 350€ 280€ 250
Vluchtstrook gebruiken zonder noodzaak€ 310€ 450€ 280€ 250
Kruispunt blokkeren€ 310€ 300€ 280€ 250
Dubbel parkeren€ 120€ 120€ 110€ 100
Gereserveerde invalidenparkeerplek onnodig bezetten€ 500€ 370€ 350€ 410
Onnodig geluid veroorzaken€ 310€ 300€ 280€ 250
Geen zichtbaar kenteken€ 180€ 180€ 160€ 150

Invoering volledige aanschafbelasting op elektrische motoren met terugwerkende kracht van tafel

Toekomstperspectief

De oproep van de KNMV tot herziening van het verkeersboetebeleid stelt de overheid voor een keuze: doorgaan op de huidige weg waarbij boetes primair als inkomstenbron dienen, of luisteren naar de argumenten voor een meer op verkeersveiligheid gericht beleid.

Het blijft afwachten of de overheid bereid is om het boetebeleid aan te passen op basis van deze kritiek. De KNMV hoopt dat er een systeem ontstaat waarin veilig rijgedrag wordt beloond en motorrijders worden gestimuleerd om te blijven investeren in het verbeteren van hun rijvaardigheden, in plaats van enkel bestraft te worden voor overtredingen.

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen