De Koninklijke Nederlandse Motorrijders Vereniging (KNMV) heeft een opvallend duidelijk standpunt ingenomen tegen het huidige verkeersboetebeleid. De motorrijdersorganisatie, die traditioneel samenwerkt met de overheid in diverse overlegstructuren en subsidietrajecten, beweert nu dat het huidige boetesysteem primair gericht is op het spekken van de staatskas in plaats van het bevorderen van verkeersveiligheid.
Deze kritische positie markeert een opmerkelijke koerswijziging voor de KNMV, die normaal gesproken eerder samenwerkt met overheidsinstellingen dan openlijk kritiek uit op overheidsbeleid. De vereniging baseert haar kritiek op een recent uitgebracht rapport van het Instituut voor Publieke Economie (IPE) getiteld ‘Minder schulden, meer verkeersveiligheid’.
Verkeersboetes ook in 2025 duurder
IPE-rapport ondersteunt kritiek op boetebeleid
Het IPE-rapport legt bloot dat het huidige verkeersboetebeleid voornamelijk functioneert als inkomstenbron voor de staatskas, waarbij de hoogte van de boetes vaak niet in verhouding staat tot de ernst van de overtredingen. Bovendien wijst het rapport erop dat het strenge incassotraject huishoudens in ernstige financiële problemen kan brengen.
De KNMV benadrukt dat motorrijders, die inherent kwetsbaar zijn in het verkeer, zich bewust zijn van die kwetsbaarheid en daarom vaak al meer aandacht hebben voor verkeersveiligheid. Veel motorrijders investeren volgens de vereniging in het verbeteren van hun rijvaardigheid door het volgen van verkeersveiligheidstrainingen.
Oproep tot herziening en concrete voorstellen
De KNMV pleit voor een fundamentele herziening van het verkeersboetebeleid waarbij de focus moet verschuiven van inkomstengeneratie naar daadwerkelijke verbetering van de verkeersveiligheid. De vereniging stelt voor dat:
- Motorrijders die aantoonbaar hun rijvaardigheid verbeteren door gecertificeerde trainingen te volgen, beloond zouden moeten worden
- De minister van Justitie en Veiligheid in dialoog moet gaan met de KNMV om de aanbevelingen van het IPE-rapport te bespreken
- Er onderzoek moet komen naar alternatieve sancties, waaronder educatieve maatregelen
Huidige boetes per 1 februari 2025
De kritiek komt op een moment dat de boetebedragen voor 2025 al vastgesteld zijn. Sinds 1 februari gelden onder meer de volgende boetebedragen (exclusief €9,- administratiekosten):
- Niet verzekerd voertuig: €500
- Kenteken niet leesbaar: €60
- Geen (deugdelijke) helm: €190
- Mobiele telefoon vasthouden tijdens het rijden: €430
Voor snelheidsovertredingen binnen de bebouwde kom (na correctie) gelden de volgende boetes:
- 5 km/u, binnen de bebouwde kom €45, buiten de bebouwde kom €40 en op de snelweg €33
- 10 km/u, binnen de bebouwde kom €93, buiten de bebouwde kom €87 en op de snelweg €81
- 15 km/u, binnen de bebouwde kom €175, buiten de bebouwde kom €168 en op de snelweg €155
- 20 km/u, binnen de bebouwde kom €248, buiten de bebouwde kom €237, en op de snelweg €223
- 25 km/u, binnen de bebouwde kom €336, buiten de bebouwde kom €317 en op de snelweg €296
- 30 km/u, binnen de bebouwde kom €435, buiten de bebouwde kom €413 en op de snelweg €380
Hoogte belangrijkste verkeersboetes
Boete | 2025 | 2024 | 2023 | 2022 |
---|---|---|---|---|
Telefoon vasthouden tijdens het rijden | € 430 | € 420 | € 380 | € 350 |
Door rood rijden | € 310 | € 300 | € 280 | € 250 |
Geen autogordel dragen | € 190 | € 180 | € 160 | € 150 |
Onnodig linksrijden | € 280 | € 300 | € 240 | € 220 |
Rechts inhalen | € 310 | € 300 | € 280 | € 250 |
Geen voorrang verlenen waar dat verplicht is | € 310 | € 350 | € 280 | € 250 |
Vluchtstrook gebruiken zonder noodzaak | € 310 | € 450 | € 280 | € 250 |
Kruispunt blokkeren | € 310 | € 300 | € 280 | € 250 |
Dubbel parkeren | € 120 | € 120 | € 110 | € 100 |
Gereserveerde invalidenparkeerplek onnodig bezetten | € 500 | € 370 | € 350 | € 410 |
Onnodig geluid veroorzaken | € 310 | € 300 | € 280 | € 250 |
Geen zichtbaar kenteken | € 180 | € 180 | € 160 | € 150 |
Invoering volledige aanschafbelasting op elektrische motoren met terugwerkende kracht van tafel
Toekomstperspectief
De oproep van de KNMV tot herziening van het verkeersboetebeleid stelt de overheid voor een keuze: doorgaan op de huidige weg waarbij boetes primair als inkomstenbron dienen, of luisteren naar de argumenten voor een meer op verkeersveiligheid gericht beleid.
Het blijft afwachten of de overheid bereid is om het boetebeleid aan te passen op basis van deze kritiek. De KNMV hoopt dat er een systeem ontstaat waarin veilig rijgedrag wordt beloond en motorrijders worden gestimuleerd om te blijven investeren in het verbeteren van hun rijvaardigheden, in plaats van enkel bestraft te worden voor overtredingen.