zondag 19 mei 2024

Komt er in 2025 een motorfiets met standaard een airbag?

De motorairbag werd in 2006 als optie geïntroduceerd op de Honda Gold Wing. Het bleef beschikbaar voor de laatste twee generaties van dit model. Maar een airbag is nooit op andere Honda-modellen gebruikt. Cycleworld.com meldt nu dat in 2025 ten minste één motorfiets of scooter standaard met een airbag zal worden voorzien. Dit werd aangekondigd door Autoliv, een van ’s werelds belangrijkste fabrikanten van auto-veiligheidsapparatuur, waarbij werd gespecificeerd dat de productie in het eerste kwartaal van datzelfde jaar zal beginnen. Op dit moment is het nog niet bekend welk motorbedrijf van plan is deze grote stap te zetten. In 2021 heeft de Piaggio Groep een overeenkomst getekend met Autoliv om een motor-airbag te ontwikkelen en vorig jaar had het op EICMA een prototype van een MP3 staan met een airbag. In een interview legde de verantwoordelijke voor Mobile Safety Solutions bij Autoliv, Atsushi Ishii, uit: ‘We hebben een impactsensor nodig, we hebben een detectie-ECU nodig, we hebben een harnas nodig en we hebben een airbagmodule nodig. Dus het is niet zo anders dan een auto. Maar een van de meest ingewikkelde dingen op een motorfiets is dat je in een auto een vervormbare impactcel hebt, dus je hoeft niet supersnel te zijn. Op een motorfiets is er geen vervorming bij een botsing, dus je moet echt goede algoritmen hebben om de airbag snel te laten activeren’.

Motorkleding met airbags anno 2023

Wat zijn de toekomstige ontwikkelingen?

Op dit moment wordt een airbag onder het stuur gemonteerd en geactiveerd door een elektrisch gestarte chemische reactie, maar in deze configuratie biedt het alleen bescherming in geval van een frontale botsing. ‘Dit is misschien in slechts 10% van alle ongevallen het geval’, zegt Ishii ‘Maar als jij die motorrijder bent die een frontale botsing heeft en dit redt je leven, ben ik er vrij zeker van dat je blij zult zijn dat je dat systeem had. We moeten nu iets bedenken dat weerstand biedt aan de andere mogelijkheden, zoals zijdelingse botsingen, schuin van voren, schuin van achteren… Je kunt een vergelijking maken met auto’s: aanvankelijk hadden ze airbags op het stuur, maar nu zijn er ook zijairbags. Een airbag voor motorfietsen moet dezelfde weg volgen’.

Experimenten met speciaal voor motorcrashtests gemaakte dummy’s hebben een aanzienlijke risicoreductie aangetoond, de vertraging van het hoofd is gedaald van 130 G naar 51 G, de doelstelling was 72 G, en het risico op nekletsel is ook verminderd. Maar het is niet de enige motor-toepassing die Autoliv heeft bestudeerd. Het bedrijf heeft ook airbagjassen ontwikkeld en heeft onlangs samengewerkt met Airoh om een prototype van een geïntegreerde airbag in de helm te ontwikkelen, die bij een ongeval een extra absorptielaag boven het vizier creëert.

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen