Als het Franse luxemerk Midual met een nieuw model komt, kun je erop rekenen dat het speciaal wordt. Dat gebeurt namelijk bijna nooit. Tien jaar na de baanbrekende Type 1 zetten de Fransen opnieuw de motorwereld op scherp met de gloednieuwe Midual Type 1 Série 3. Slechts 20 stuks worden er gebouwd — stuk voor stuk genummerd en met de hand gemaakt. Dit is Franse vakmanschap in z’n puurste vorm: perfectie, topmaterialen en ongelofelijke precisie.
Mechanisch meesterwerk
Bij Midual is elke motorfiets een kunstwerk. Ook de Type 1 Série 3 volgt die filosofie. Het model is compacter, krachtiger van uitstraling en herkenbaar dankzij de iconische monocoque uit gepolijst aluminium. Chassis, tank en body vormen één enkele sculptuur — een technisch kunststuk dat honderden uren handwerk vraagt. Het is vakmanschap dat je normaal alleen ziet in luxe horloges of supercars. Begin 2025 stal Midual al de show op Rétromobile met de Quintessence, een extreme interpretatie van de Type 1. De full-polish afwerking in massief aluminium zorgde voor meteen een hype. Er werden er maar drie gemaakt, die een verbluffende 300.000 euro moesten kosten, en ze waren razendsnel uitverkocht. De Type 1 Série 3, die op 7 november 2025 officieel wordt gelanceerd, is de volgende mijlpaal in het verhaal van Midual.
Brough Superior x Richard Mille RMB01: Exclusieve samenwerking tussen twee luxemerken
Obsessie voor details
Elke curve, elke lijn en elk oppervlak is tot in de puntjes afgewerkt. Het bekende solozitje, uit één stuk gefreesd, is terug van weggeweest. Handgeschilderde biezen, strak gepolijste onderdelen en een perfect afgewerkt frame: Midual laat opnieuw zien dat detail geen bijkomstigheid is, maar een obsessie. Wie liever met z’n tweeën rijdt, kan trouwens optioneel voor een biplace-versie gaan zonder dat de looks eronder lijden. Onder het strakke design zit het unieke 1.036 cc flat-twin-blok, in lengterichting gemonteerd en 25° gekanteld. Een door Midual gepatenteerde opstelling die zorgt voor een soepel en trillingsvrij karakter, rijk aan koppel en verrassend verfijnd. Het motorblok is al meer dan 100.000 km getest — dik in orde dus.
Diepe zakken
Elke Midual wordt gebouwd in Juigné-sur-Loire, vlak onder Angers. Oprichter Olivier Midy en zijn team maken daar alles zelf: van de motor tot de monocoque en de metalen onderdelen. Alles wordt met de hand bewerkt, gepolijst en perfect afgesteld. Voor oplevering wordt elke motor eerst 300 kilometer ingereden en getest, zodat hij honderd procent klaar is voor de eigenaar. Al kan die laatste het best érg diepe zakken hebben: met een vanafprijs van 186.200 euro is Midual er enkel voor steenrijke verzamelaars, kenners en liefhebbers.


