dinsdag 18 november 2025

Motorrijders in beweging: MAG organiseert protestrit naar Brussel tegen Europese APK

Het is alweer veertig jaar geleden dat de APK voor auto’s in Nederland werd ingevoerd. Voor motorfietsen is deze verplichting er nog steeds niet, en dat hebben we mede te danken aan de motorrijdersactiegroep MAG, die in 2012 een massale protestrit naar Brussel organiseerde. Wie erbij was, vergeet die indrukwekkende bijeenkomst en de rit nooit. En nu gaan we weer!

De huidige Europese richtlijn verlangt dat lidstaten zowel auto’s als motorfietsen technisch keuren. In Nederland, Finland, Ierland en Portugal geldt dat nog niet voor motorfietsen. Deze landen maken gebruik van een uitzonderingsmogelijkheid: als ze kunnen aantonen dat ze voldoende alternatieve maatregelen hebben genomen om de veiligheid van motorrijders te waarborgen, vervalt de verplichting voor technische keuring.

Interview met minister Tieman: ‘Een motor-APK is niet nodig’

In het nieuwe voorstel van de Europese Commissie komt die uitzonderingsmogelijkheid te vervallen. Dat betekent dat Nederland ook aan deze verplichting moet voldoen, tegen de zin van onze overheid in. “Het kabinet vindt geen aanleiding om APK in te voeren voor motorfietsen en denkt dat er betere manieren zijn om de verkeersveiligheid voor motorrijders te waarborgen,” staat in een tekst van de minister aan de Tweede Kamer uit mei 2025.

De MAG is al jaren tegen de invoering van een verplichte keuring voor motorfietsen. Nu de dreiging weer serieus wordt, is het tijd voor actie. De MAG organiseert voor de tweede keer een massale protestrit naar Brussel. De organisatie maakt namens alle aanwezige motorrijders en alle binnen- en buitenlandse partijen die zich bij het protest aansluiten duidelijk dat ze tegen een verplichte motorkeuring zijn.

Waarom is de MAG tegen zo’n keuring? Hier zijn enkele redenen:

  • Het aantal ongevallen door technische mankementen is verwaarloosbaar klein.
  • Motorrijders die zelf onderhoud doen, gaan niet met een onveilige motor op pad.
  • Bij onderhoud in de garage word je als eigenaar tijdig gewezen op noodzakelijke werkzaamheden.
  • Verlichtingsproblemen zijn een veelvoorkomende afkeuringsgrond. Heb je ooit geteld hoeveel auto’s er met defecte of verkeerd afgestelde verlichting rondrijden, ondanks veertig jaar APK?
  • De totale emissie van motorfietsen is minimaal. Met oudere motoren wordt weinig gereden, terwijl nieuwere motoren aan strenge eisen moeten voldoen.
  • Een motor-APK lost geen motorgeluidsklachten op: een luidruchtige uitlaat kan eenvoudig worden vervangen door een standaardpijp voor de keuring.
  • Er is een groot tekort aan technisch personeel. Laat monteurs liever sleutelen dan keuringen uitvoeren.

Eind april stemt de Europese Commissie over het voorstel. Voor een optimaal effect vindt de rit in de weken voorafgaand aan die stemming plaats. De exacte datum en alle andere details worden tijdig bekendgemaakt via de MAG-kanalen en de motormedia. Rijd je mee?

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen