zaterdag 27 april 2024

Marathonmotor Triumph Tiger 1200 Explorer XCa: over de ton met een groene tank

Liefkozend noemt Peter van der Velden zijn Triumph Tiger 1200 Explorer XCa wel eens zijn ‘groene tank’. Dit vanwege de kleur en de brute kracht van zijn motor. Deze groene tank biedt de eigenaar alles wat hij van een motor verwacht: kwaliteit, kracht, comfort en ruimte voor bagage en duopassagier. De motor wordt vrijwel dagelijks gebruikt voor woon- werkverkeer en verder voor langere vakanties naar het hoge noorden of het diepe zuiden.

Foto’s: Peter van der Sanden

Man en motor

NaamPeter van der Velden
WoonplaatsHoofddorp
Leeftijd62 jaar
Beroepleerplichtambtenaar
Rijdt sinds1989
Aangeschaft2016
Nieuwprijscirca € 22.000,-
Dagwaardecirca € 10.000,-
Rijstijltoer
Gebruikwoon/werk en toer/vakantie
Brandstofverbruik1:17
Olieverbruiknihil
Onderhoudmotorzaak
Bouwjaar2016
Kilometerstand117.514 km

Peter van der Velden (62) groeide op in en rond Eindhoven, maar verhuisde na zijn studie vanwege het vinden van een baan naar de randstad. Hij komt niet uit een familie waar de liefde voor tweewielers is aangeboren. Peter: ‘Bij mij ontstond die interesse voor de motor toen ik op de fiets onderweg naar school bij een tankstation een Münch Mammut zag staan. Ik was zo onder de indruk van deze mastodont dat ik die ochtend mijn eerste lesuur misliep. Daar is het motorvirus ontstaan. Maar daar bleef het dan ook lang bij. Mijn eerste kennismaking met een tweewieler, de Yamaha FS1 bromfiets, overgenomen van mijn broer, verliep niet zo best. Ik molde direct de kickstarter. In de jaren 80 bracht ik regelmatig een bezoek aan de MotorRai in Amsterdam en de Motorbeurs in Utrecht. Ik haalde mijn autorijbewijs, maar vanwege studie en geldgebrek duurde het behalen van mijn motorrijbewijs tot 1989. De aanschaf van een motor zat er toen nog niet in. Wel huurde ik samen met een vriend bij Neutkens in Westerhoven een Yamaha waarmee we naar Luxemburg en Parijs reden. Later, toen ik in Haarlem woonde, nog een Honda CX500 gehuurd waarmee ik samen met mijn vrouw Saskia achterop op vakantie ben geweest. Pas in 1995 kocht ik mijn eerste motor, een drie jaar oude Moto Guzzi California. De verkoper, Teo Lamers, was zo eerlijk om te zeggen dat je wel een beetje moest kunnen sleutelen om een Guzzi te rijden. Hij kreeg helemaal gelijk. Daar stond ik met mijn twee linkerhanden. Toch heb ik met die Guzzi nog 60.000 km gereden. Na de Guzzi koos ik voor een Honda Varadero. In dertien jaar tijd heb ik er drie gehad. De laatste was goed voor 186.000 km alvorens ik deze inruilde. Een vriend van me vond mijn Varadero later terug bij een handelaar. De teller stond op 56.000 km. Schandalig, 130.000 teruggedraaid! Met de Varadero kwam ik in contact met de Varadero-club. Deze bestaat nog steeds, maar is meer een vriendenclub geworden met nog slechts enkele Varadero-rijders. Wel veel ex-Varadero bezitters. Nu noemen we ons de “Whoopy groep”. Whoopy verwijst naar een Belgische burgertent waar we elkaar wel eens troffen voor aanvang van een rit. Toen in 2012 de eerste Triumph Tiger Explorer 1200 op de markt kwam was ik bij Triumph Bollenstreek een van de eerste klanten voor dit nieuwe model. Honda had op dat moment voor mij niks te bieden.’

Marathonmotor Yamaha FZ8N: minimale kosten, maximaal plezier

Spijker

In het eerste jaar moest de Tiger Explorer regelmatig terug naar de dealer. ‘Om de haverklap kwam er een servicebulletin vanuit de importeur met het verzoek om de motor bij de dealer op bepaalde punten na te laten kijken. Klepstoters, gasklepsensor, cilinderkoppen, ECU, cardanklok, het kwam allemaal aan de beurt. Wel allemaal keurig onder garantie. Desondanks was ik zo tevreden over de Tiger Explorer dat ik in 2016 mijn tweede nieuwe Explorer kocht en dat is deze groene tank. De kinderziektes van het eerste model waren verholpen en het enige wat ik tot nu toe met deze Triumph heb gedaan is tanken en rijden. Van mijn woonplaats Hoofddorp naar mijn werk in Leiden is niet zo heel ver. De meeste kilometers zijn plezierkilometers. Voor mijn vrouw achterop zitten de duosteps te hoog. Bij lange ritten krijgt ze last van haar knieën. Om dat probleem op te lossen heb ik een constructie laten maken waardoor de steps nu zo’n zes centimeter lager zitten. Ieder jaar zijn we als het kan een week of zes samen op de motor onderweg De ene keer naar het hoge noorden (Noordkaap), de andere keer naar het warme zuiden (Gibraltar, Griekenland). De voormalige Joego-landen hebben indruk op me gemaakt. Regelmatig wachten aan de grens, maar gelukkig bleek bij de langste file een grenswacht ook een motorgek en gaf ons voorrang nadat we, speciaal voor hem, de Tiger even luid lieten brullen. Tijdens de lange vakanties kamperen we onderweg. Met duopassagier en bagage wordt de motor dan zwaar belast, maar de elektronische vering kan het allemaal hebben. De motor ook trouwens. Het maakt niet uit in welke versnelling je rijdt, de dikke driecilinder ploegt overal doorheen of tegenop. Nooit heeft de Explorer ook maar een klap verkeerd gegeven. Alleen in Griekenland moesten we een keer op zoek naar een garage omdat een spijker de achterband had doorboord. Voor nood zou dit wel te repareren zijn geweest met een prop, maar omdat we zwaar bepakt en bezakt nog veel kilometers moesten rijden koos ik voor een nieuwe achterband. Op nog geen vijf kilometer afstand van de plek waar de band lek raakte, was een tankstation met bandenservice. Daar werden we door een uiterst vriendelijke monteur direct geholpen en konden na een half uur onze weg vervolgen.’

Een spijker in de achterband in Griekenland zorgde even voor het enige oponthoud wat de Triumph ooit heeft gekend.

Tunnel

Naast verre vakanties met duopassagier trekt Van der Velden er ieder jaar ook een aantal keren samen met twee vrienden op uit. De een op een dikke KTM, de ander op een GS. ‘Dan wordt er natuurlijk heel anders gereden. Met duo rij je wat voorzichtiger. Om te voorkomen dat de motor bij stevig gebruik van de voorrem telkens duikt, en de duo met haar helm tegen me aan botst, gebruik ik vaak de achterrem. Na bijna 60.000 km was daarom de schijf achter aan vervanging toe. Met duo worden onverharde paden gemeden, maar solo worden er ook onverharde paden opgezocht. De onverharde Col de Parpaillon met de beroemde tunnel zorgde voor een onvergetelijke ervaring. De tunnel is aardedonker, zit vol kuilen en op enkele plekken ligt ijs op de bodem. Maar wat een uitzicht op die hoogte. Ik krijg er nog kippenvel van, zo mooi. Heel mooi was ook de reis dwars door Finland tot aan de Russische grens en de Noordkaap. Minder leuk was dat wanneer je stopte je gelijk belaagd werd door plaatselijk ongedierte. Van de Finnen leerden we dat je na te zijn gestopt meteen bij je motor weg moet lopen. De beestjes komen af op de warmte van de motor. Als de motor is afgekoeld is het ongedierte weg en kun je bijvoorbeeld op je gemak tanken. Die tank zou van mij wel wat groter mogen. Met een verbruik van 1:17 moet ik zorgen dat ik iedere 300 km bij een tankstation in de buurt ben. Olie verbruiken doet de Triumph geen druppel.’

Heb jij ook een marathonmotor?
Heeft jouw motor ook een respectabele kilometerstand bereikt en ken je de historie? Meld je dan aan voor een grondige inspectie door onze specialisten! Stuur een e-mail aan marathonmotor@mpsadventure.nl met je contactgegevens en informatie over je motor, zoals merk, type, bouwjaar en kilometerstand. Meer info is te vinden op mpsadventure.nl.

Distributieketting

Qua onderhoud doet Peter zelf helemaal niets aan zijn motor. ‘In de eerste plaats ben ik niet zo handig als het om motortechniek gaat en ten tweede heb ik geen ruimte om te sleutelen. De motor staat thuis onder een afdakje met enkel een zeiltje er overheen. Iedere 16.000 km breng ik de motor naar de garage voor een kleine beurt en om de 32.000 km een grote beurt. Eerst bij de dealer maar de laatste tijd ga ik voor onderhoud naar KAT Motoren in Noordwijkerhout. Een kleine zaak waar je als klant nog het gevoel hebt echt als klant behandeld te worden. Wat betreft onderhoud is de Triumph niet echt duur, maar als je veel kilometers maakt zijn er natuurlijk ook evenredig meer kosten. Vooral banden, achter om de ca. 10.000 km, zorgden voor een flinke kostenpost. Ik vertrouwde voorheen vooral op Metzeler Tourance Next, maar de Bridgestone A41R die ik nu gebruik bevalt me beter. Met een setje remblokken voor doe ik 40.000 km, achter maar 10.000 km. Eén keer is er een voorvorkkeerring vervangen. De originele accu heeft maar liefst 94.500 km dienstgedaan. Bij de laatste beurt (116.000 km) werd ik er door de monteur op gewezen dat het misschien verstandig was om tegelijk met het kleppenstellen de distributieketting te vervangen. Hij kende twee gevallen van Explorers waarbij rond de 100.000 km de distributieketting het had begeven. Met alle kwalijke gevolgen van dien. Een goede tip, ik heb dat dus direct maar laten doen. Voorkomen lijkt me in dit geval veel beter dan genezen.’

Triumph Tiger 1200 Explorer XCa op de brug

Op een natte ochtend arriveert de goed gemutste Van der Velden bij MOTO73-expert Van Sleeuwen in Volkel. ‘Slecht weer bestaat niet, slechte kleding wel’, aldus de Triumph-rijder. Compleet met zij- en topkoffers vormt de Explorer een imposante verschijning. ‘Wanneer ik tussen de dagelijkse files rij laat ik de zijkoffers thuis. De topkoffer zit er bijna altijd op, wel zo gemakkelijk om iets mee te kunnen nemen.’
Van Sleeuwen begint na zijn proefritje met de controle van de remmen. Daar blijkt niets mis mee te zijn. Ook het balhoofdlager vertoont na 117.000 km nog geen slijtage. De elektronische vering, functioneel bij wisselend met of zonder bagage en/of duopassagier, heeft nog nooit voor problemen gezorgd. De Explorer is op het stuur voorzien van een hele rits bedieningsknopjes en ook daarmee zijn nooit problemen geweest. Alleen het linker handvat is een keer vervangen. ‘En de rechter is binnenkort aan de beurt. Die begint dunner en plakkerig te worden. Ik rij niet met handvatverwarming maar met verwarmde handschoenen. Dat werkt super’, aldus Peter.

Marathonmotor Harley-Davidson Fat Boy: jongensdroom met 113.000 op de teller

Optisch ziet de Explorer er nog goed uit. Ondanks zes pekelwinters geen roestige boutjes of verweerde delen. De uitlaatdemper is van rvs en ziet er nog strak uit. De uitlaatbochten verdienen geen schoonheidsprijs, maar zijn wel dicht. Door veelvuldig gebruik van een tanktas zitten er krassen op de legergroene tank. De eigenaar kan er niet mee zitten. Wat hij wel vervelend vindt is de verkleuring van de ruit. Peter: ‘Met poetsen valt geen eer te behalen, het zit in het kunststof. Ik denk dat er niets anders op zit dan de ruit vervangen. De ruit is elektrisch verstelbaar en de manier waarop dat bij deze Triumph werkt kan volgens mij niet beter.’

De cardan van de Explorer functioneert probleemloos en de dynamo en spanningsregelaar doen hun werk zoals het hoort. Kortom, deze motor verkeert na 117.000 km nog in topconditie. En dat vindt de eigenaar natuurlijk prettig om te horen. ‘Ik heb wel eens naar een nieuwe gekeken, maar met de huidige prijzen moet er toch wel erg veel geld bij. Bovendien heb ik het gevoel dat deze motor nog lang niet is versleten, dat ik er nog best een ton zonder problemen mee kan rijden. Ik zou wel graag een grotere tank, LED-verlichting en een quickshifter hebben maar of dat het waard maakt om alleen om die redenen een nieuwe motor te kopen? Voor mij voorlopig niet, ik ben nog meer dan tevreden over deze motor.’

Reparaties en problemen
32.977 km                Lekke voorvorkkeerring
59.335 km                Remschijf achter vervangen
72.657 km                Handvat links vervangen
94.559 km                Accu vervangen
98.234 km                Knipperlicht links voor vervangen
116.742 km              Distributieketting preventief vervangen
Richtprijzen bij motorzaak
2011    ca. 8.500 euro
2012    ca. 9.000 euro
2013    ca. 9.500 euro
2014    ca. 10.500 euro
2015    ca. 11.500 euro
2016    ca. 12.500 euro
2017    ca. 13.500 euro
2018    ca. 15.000 euro
Gemonteerde accessoires
Topkoffer
Zijkoffers
GPS
Mistlichten
Elektrisch verwarmde handschoenen
Verlaagde duovoetsteunen

Triumph Tiger 1200 Explorer XCa: goed om te weten

De eerste 1200 Explorer dateert van 2011. Dit model werd gekenmerkt door flink wat kinderziektes (klepstoters, gaskelpsensor, cilinderkoppen, ECU en cardanklok). Bij de vernieuwde 2016-uitvoering is niets meer van deze problemen te merken. De Explorer is voorzien van veel elektronische slimmigheden zoals vijf verschillende rijmodi, elektronische vering van WP, bochten-ABS en traction control. De Explorer is er in diverse uitvoeringen. XR staat voor het meest op asfalt gerichte model, XC voor de allroad-variant. Om het wat ingewikkelder te maken is er ook nog de XCx, XCa, XRx en XRt. De XRx heeft als extra o.a. een off road-modus en geoptimaliseerde bochten-ABS en traction control en semi-actieve vering. Qua uiterlijk springen alleen de handkappen als extraatje in het oog. De XRt heeft o.a. nog meer modi, bandenspanningsmeter en verwarmd zadel. De XCa is de overtreffende trap als het om extra’s gaat. Deze heeft alle modi, alle elektronische snufjes plus off road gerichte accessoires als radiateurbeschermer, valbeugels, gefreesde voetsteunen en mistlampen.

Pluspunten Triumph Tiger 1200 Explorer XCa

  • Motorblok met hoog koppel en veel karakter

Minpunten Triumph Tiger 1200 Explorer XCa

  • Bescheiden tankinhoud
Peter van der Sanden
Peter van der Sanden
Sinds 2004 is Marathonmotor een vaste rubriek in Moto73 van Peter van der Sanden, waarbij het gaat over motoren die al flink wat kilometers hebben afgelegd en waarvan de historie grotendeels bekend is. Bij Van Sleeuwen Motoren aan de Antoniusstraat 60 in Volkel (Moto73 expert) worden deze motoren aan een uitgebreide technische inspectie onderworpen.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen