Mutt Motorcycles introduceert met Akita 125 beginnersvriendelijke retrofiets

De markt voor beginnersvriendelijke motorfietsen in Europa barst van de mogelijkheden voor jonge en beginnende motorrijders om in stijl de weg op te gaan. Nu motoren die voldoen aan de A1-rijbewijsbeperkingen er steeds luxueuzer uitzien, is de grens tussen beginnersgerichte motoren en echte motorfietsen dunner dan ooit. Terwijl sportfietsen en naked bikes nog steeds populaire configuraties zijn, hebben machines in retrostijl de laatste jaren enorm aan populariteit gewonnen.

Dat is het geval voor Mutt Motorcycles, een in het Verenigd Koninkrijk gevestigd bedrijf dat 125cc-klasse, A1-conforme fietsen distribueert met een klassieke retro-styling. De nieuwste aanwinst van het bedrijf is de Akita 125, een charmante scrambler met een ruige esthetiek. Net als bij andere retro-stijl machines gaat de eenvoud van deze machine veel verder dan de styling. De Akita 125 maakt korte metten met bijna alle comfort, zodat de rijder zich kan concentreren op de rit die voor hem ligt. Hierdoor kan Mutt Cycles de prijs van deze machine zeer concurrerend houden: ongeveer € 4.000.

Yamaha XSR125: Prettige woon/werk motorfiets

Onderhuids wordt de Akita 125 aangedreven door een rudimentaire 125cc ééncilinder motor. Net als de motorfiets zelf, is ook de motor verstoken van moderne technologie, met uitzondering van elektronische brandstofinjectie. Desondanks levert deze luchtgekoelde motor een zeer vriendelijke 11,9 pk, die via een eenvoudige vijfversnellingsbak naar het achterwiel wordt overgebracht. Dit geeft de Akita 125 een topsnelheid van rond de 70 mijl per uur. Hij heeft een behoorlijk royale brandstoftank van 16 liter, waardoor de actieradius indrukwekkend is en de berijder kilometerslang neo-retro plezier kan beleven.

De Mutt Akita 125 vereist van zijn berijder een sterk gevoel voor discipline, vooral als het op remmen aankomt, want de schijfremmen voor en achter zijn niet uitgerust met ABS. De ophanging is eenvoudig en bestaat uit een standaard telescopische voorvork en een stel in de voorbelasting verstelbare achterschokdempers. De motorfiets weegt 105 kg, wat zeer beginnersvriendelijk is – zeer toegankelijk voor nieuwkomers, en veel plezier voor doorgewinterde rijders die op zoek zijn naar een lichte, wendbare machine.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?