vrijdag 26 september 2025

Nieuw: 2026 Ducati Panigale V4 R

In de nieuwste aflevering van de Ducati World Première 2026 heeft Ducati zojuist de gloednieuwe Panigale V4 R onthuld. Dit is het absolute vlaggenschip uit Borgo Panigale, ontwikkeld voor het WSBK, maar zoals altijd ook goedgekeurd voor straatgebruik. Kortom: de meest geavanceerde racetechnologie in een productiemodel.

Erfgoed en Exclusiviteit

De V4 R kan zich meten met Ducati’s meest prestigieuze racemotoren, waarvan de roots teruggaan tot de legendarische 996R uit 2001. Dit model wordt geproduceerd in een gelimiteerde, genummerde serie, met het serienummer zichtbaar op de stuurplaat.

Desmosedici Stradale R

Het hart van deze motor is de 998cc Desmosedici Stradale R, geïnspireerd op Ducati’s MotoGP-machines. In standaardconfiguratie levert de V4 R 218 pk met een maximaal toerental van 16.500. Met een race-uitlaat en speciaal ontwikkelde olie kan het vermogen oplopen tot respectievelijk 235 en 239 pk! Dankzij nieuwe, lichtere zuigers, een herwerkte krukas, hertekende nokkenassen en verbeterde luchtinlaat levert de motor niet alleen meer vermogen, maar ook meer koppel (maximaal 114,5 Nm) in het middengebied, wat cruciaal is voor circuitgebruik.

Ducati V2 S twijfeltest XL: volgers testen de Panigale, Streetfighter en Multistrada

Aerodynamica uit de MotoGP

De Panigale V4 R is als eerste productiemotor uitgerust met Corner Sidepods, een technologie die in 2021 in de MotoGP werd geïntroduceerd. Deze zorgen voor een “ground effect”, wat de grip in bochten verhoogt. Grotere winglets leveren 25% meer downforce (6 kg bij 300 km/u), wat de stabiliteit en acceleratie verbetert.

Racetransmissie: Ducati Racing Gearbox (DRG)

De V4 R heeft een MotoGP-achtige versnellingsbak waarbij neutraal onder de eerste versnelling zit. Met het Ducati Neutral Lock-systeem wordt voorkomen dat neutraal per ongeluk wordt ingeschakeld bij het afremmen in bochten, wat cruciaal is voor controle en veiligheid.

Chassis en Rijwielgedeelte

Gebaseerd op het 2025 Panigale V4-chassis, biedt het nieuwe frame en de swingarm verbeterde flexibiliteit en grip. Vooraan steunt de nieuwe Pani R op een Öhlins NPX25/30 UPSD-vork met een nieuwe Öhlins SD20-stuurdemper, terwijl achteraan een Öhlins TTX36 zorgt voor de demping. De ophanging is volledig instelbaar, met verstelbare swingarmhoogte (vier standen). De motor biedt uitgebreide afstelmogelijkheden voor verschillende circuits en rijstijlen.

Banden en Remmen

Standaard is de motor uitgerust met gesmede aluminium velgen en Pirelli Diablo Supercorsa SP V4-banden. Voor circuitgebruik zijn dezelfde slicks als in het WK Superbike monteerbaar. Nieuwe Brembo Hypure-remklauwen met 330 mm schijven zorgen voor uitzonderlijke remkracht en hittebestendigheid.

Geavanceerde Elektronica

Dankzij het Ducati Vehicle Observer (DVO) algoritme en nieuwe rijhulpsystemen is de elektronica verfijnder dan ooit:

– Race Brake Control: optimaliseert het gebruik van de achterrem tijdens hard remmen.

– Geavanceerde motorremcontrole: zorgt voor een progressiever en voorspelbaarder gedrag.

– Grip Meter-weergave: toont het real-time gripniveau op het dashboard.

Het 6,9” TFT-dashboard heeft Track- en Road-modi en biedt duidelijke feedback over prestaties en status van de motor.

Prijs en Beschikbaarheid

De Ducati Panigale V4 R 2026 is vanaf het eerste kwartaal van 2026 in een gelimiteerde oplage beschikbaar via geselecteerde Ducati-dealers. De vanafprijs bedraagt 49.990 euro (in Nederland; de Belgische prijs is vooralsnog onbekend).

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen