vrijdag 29 maart 2024

Nieuwe BMW S 1000 RR: 100% performance

Met een beetje fantasie kan je stellen dat de Nederlandse coureur Michael van der Mark heeft bijgedragen aan de update van de BMW S 1000 RR. Hij is immers fabriekscoureur voor BMW Motorrad in het World Superbike Championship. Een beetje oranjegevoel mogen we best koesteren, toch? De update brengt meer power in het viercilinderblok, maar ook het frame is aangepast voor scherper sturen en er zijn nieuwe elektrische hulpmiddelen voor een Power slide en een Brake drift.

De S 1000 RR: een successtory

BMW Motorrad heeft bij de nieuwe S 1000 RR de lat nog hoger weten te leggen. Er zijn momenteel weinig straatmotoren die je zoveel superbikegevoel bieden. Het vermogen merk je direct zodra je de gashendel opendraait. In 3,21 seconden sprint de nieuwe S 1000 RR van stilstand naar 100 km/h. In  net iets meer dan 7 seconden passeert de digitale snelheidsmeter de 200 km/h om door te snellen naar de top van maar liefst 303 km/h. Dankzij de recente update levert de motor nu 154 kW (210 pk) vermogen. Dat is 2 kW en 3 pk meer. De pk/gewichtsverhouding komt daarmee echt in de buitencategorie voor een straatmotor. De S 1000 RR weegt rijklaar immers maar 197 kg (Met M Package zelfs 193,5 kg). Reken maar uit: dat betekent meer dan 1 pk per kg!

Ontketende passie

Aan de krachtige BMW ShiftCam viercilindermotor van de RR heeft BMW alle ervaringen van het circuit meegegeven. De standaard Schakelassistent Pro is geoptimaliseerd en zorgt voor nog sneller en naadlozer schakelen. En het kettingblad heeft nu meer tanden: het zijn er 46 in plaats van 45 – voor meer acceleratiekracht bij hoge snelheden. Dan voel je het blok werken met zijn krachtige koppel van 113 Nm (was 110 Nm) bij 11.000 t/min.

Controle? Ook jij kunt de S 1000 RR temmen!

Het hart van het rijwielgedeelte van de nieuwe S 1000 RR is een beproefd aluminium brugframe waarin het motorblok, dat 32 graden gekanteld is, een dragende rol speelt. De zijdelingse flexibiliteit is echter geoptimaliseerd, zodat je beter voelt wat de motorfiets doet bij vol vermogen. Daarnaast lag bij de ontwikkeling van het frame de nadruk op nog meer rijprecisie. De balhoofdhoek is daarom met 0,5° afgevlakt en de offset van de kroonplaten (voorvorkbruggen) is met 3 mm verkleind. De nieuwe chassisgeometrie gaat niet alleen gepaard met nog betere rijprecisie en duidelijkere feedback van het voorwiel. De van de racerij afkomstige winglets aan de voorzijde op de kuip genereren extra downforce voor maximale stabiliteit op hoge snelheid. De neerwaartse druk bereikt zelfs een magistrale waarde van 17,1 kg bij 300 km/uur!

Sliden met elektronische hulp

Bij de Dynamic Damper Control (DDC) zijn in de modi Road, Dynamic en Race nu ook in Race Pro 1 tot 3 selecteren. Op die manier kan je de instellingen Race Pro 1 tot 3 op de provinciale weg in combinatie met wegdemping gebruiken. Nieuw is ook een Slide Control functie voor de tractiecontrole DTC (Dynamic Traction Control). Hiermee kan je in twee standen de maximale drifthoek bepalen. Met behulp van de stuurhoeksensor laat de tractiecontrole slip toe. Wanneer de vooraf ingestelde waarde voor de stuuruitslag wordt bereikt, grijpt de tractiecontrole in, vermindert het de slip en stabiliseert het de motorfiets. Ook nieuw voor de S 1000 RR is Brake Slide Assist. Het systeem maakt zogenaamde remdrifts mogelijk tijdens het aansnijden van bochten.

TFT-kleurscherm als commandocentrum

Het volledig digitale scherm in de cockpit is een lust voor het oog en informeert je continu over de instellingen en werkingen van de talrijke elektronische rijdersassistentiesystemen. Je hebt naar eigen wens de keus uit een Pure Ride Screen en drie verschillende Core Screens. Bij een koude motor wordt het zinvolle maximale toerental weergegeven. Bij het schakelen knippert de gehele toerenteller nu duidelijk zichtbaarder. En onder Instellingen lees je op het TFT-display dankzij de duidelijkere weergave de parameters van de hulpsystemen – zoals ABS Pro, DTC of DDC – nu nog sneller af.

Wat het design betreft, BMW Motorrad heeft hier de veranderingen subtiel gehouden. De nieuwe achterzijde oogt frisser, lichter en sportiever. Ook zijn er voor de nieuwe S 1000 RR drie nieuwe kleurstellingen: Blackstorm metallic, Style Passion in Racingred en het race georiënteerde Lightwhite uni/M Motorsport.

Meer over prijzen, opties en accessoires op: www.bmw-motorrad.nl/s1000rr

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen