Nu het FIM MotoE World Championship aan het einde van seizoen 2025 een pauze inlast, blijft Ducati haar kennis op het gebied van alternatieve technologieën verder ontwikkelen. Het MotoE-project is opgezet om interne knowhow op te bouwen, zodat ze klaar zijn wanneer de batterijtechnologie het mogelijk maakt om een elektrische motorfiets te ontwikkelen die past bij de waarden van Ducati.
Ducati V21L met solid-state batterij is primeur voor Volkswagengroep
Gedurende de jaren van het MotoE World Championship heeft Ducati veel data verzameld via de 18 coureurs op de grid. In drie jaar ontwikkeling heeft de evolutie van de cellen geleid tot een gewichtsbesparing van 8,2 kg in het accupakket van het V21L prototype. Dit is een aanzienlijke vermindering, maar nog niet genoeg om de ‘elektrische MotoGP uit Borgo Panigale’ net zo licht te maken als een verbrandingsmotorfiets met voldoende actieradius.
Daarom werkt Ducati, naast verschillende onderzoeks- en ontwikkelingsprojecten, samen met bedrijven binnen de Volkswagen Group om nieuwe technologieën te bestuderen en testen voor accu’s met een hogere energiedichtheid. Op 8 september werd het eerste prototype van de V21L gepresenteerd op de IAA Mobility in München, uitgerust met QuantumScape solid-state accu’s en ontwikkeld in samenwerking met Audi en PowerCo. Deze motorfiets is een eerste stap in de ontwikkeling en bevestigt Ducati’s voortdurende onderzoek naar alternatieve technologieën voor verbrandingsmotoren.
