Onderweg: BMW G310RR

In India lanceerde men onlangs de Apache RR 310. Men is in dit geval de Indiase firma TVS en laat TVS nou de technische partner zijn van BMW wat betreft de in India gebouwde G310R en G310GS. Kort om, we kijken hier naar de voorloper van wat ooit de G310RR wordt.

Of ja, dat hopen we. De G310R en G310GS slaan geenszins een modderfiguur en beide staan als een huis, al was het maar op basis van pure bouwkwaliteit. BMW heeft een aantal Duitse engineers gedetacheerd in India, die toezien op de productie en kwaliteitscontrole, en dat werpt zijn vruchten af.

Wel werd de introductie van eerdere BMW 310s uitgesteld, waar ook TVS onder leed. Technische trubbels leken de eencilindermodellen op de lange baan te zetten, maar inmiddels heeft de Beierse firma alles onder controle. Diezelfde controle lijkt ook bij TVS hervonden te zijn, want de Apache RR 310 ziet er goed uit en lijkt een prima speler voor het uit de pan rijzende sportieve 300-segment.

Meer dan welkom
Al bestaat de kans dat BMW de boot gaat missen, aangezien we hier de TVS 310 RR pas zien, kan het nog wel even gaan duren voor de Duitse versie van deze sportmachine zich aandringt. Sowieso omdat de BMW met een 313cc ééncilinder de showroom uitgerold wordt, terwijl de concurrentie of met tweecilinders of met meer cilinderinhoud – of allebei – verkocht worden. Zeker Kawasaki’s Ninja 400, wat vorig jaar nog een 300 was, biedt inmiddels een flink sterkere machine.

En daar zit het hem met de kleinere sportmotoren; alles draait om de grootste, de snelste en de beste, in een vlaag van puberale geldingsdrang. Neemt niet weg dat BMW-uitvoering van de TVS Apache enorm veel goeie verkooppunten heeft, zoals Kayaba-vering rondom, ByBre-remmelarij en een knap stalen vakwerk-frame.

Kort om, wil BMW een G310R maken op basis van de TVS Apache RR 310, dan zijn ze meer dan welkom.

Foto’s: TVS

[justified_image_grid ids=27106,27107,27108,27109,27110,27111,27112,27113,27114,27115,27116,27117]

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.