Onderweg: Triumph Street Triple 800

Hij komt, hij komt. En dan hebben we het niet over de goede Sint. Wel over het slecht bewaarde geheim dat Triumph aan een zwaardere Street Triple werkt, en dan hebben we het hier ook weer niet over de Speed Triple. Nee, we hebben het over een Street Triple 800.

Of ja, ongeveer. Hoe groot het blok precies wordt is nog ongewis, maar de geruchten variëren van 750 tot rond de 800cc. De zwaardere Street is trouwens wel iets bijzonderder dan gewoon het blok van een Tiger 800 in een Street Triple rijgedeelte hangen. De Tiger krijgt zijn extra kubieke centimeters namelijk door een langere slag toe te passen, terwijl bij een model als de Street Triple grotere boring interessanter klinkt. 

Net als bij de vernieuwde 1050cc Speed Triple kunnen we verwachten dat het blok intern behoorlijk op de schop gaat. Grotere boring is één stap naar meer vermogen, maar waarom eigenlijk? De huidge 675 Street is niet superzwaar bemeten, maar in de meeste gevallen volstaan de 106 paardenkrachten best wel prima.

En dat is waar de schoen wringt, want als Triumph de nieuwe Street Triple te sterk maakt, komt ‘ie in het vaarwater van hun eigen 140-pk-sterke Speed Triple, maar vooral moet de nieuwe Street meer longinhoud krijgen omdat hij aan de Euro4 moet geloven. Reken dus op niet heel veel paardjes meer, maar waarschijnlijk wel een aangename toename in koppel.

VIER VERSCHILLENDE
Triumph schijnt ook te werken aan een viertal variaties op de Street Triple, met het zelfde rijwielgedeelte en blok als basis. Waarschijnlijk komt er in elk geval een basismodel en een sportievere versie á la R of Rx, al komt de naam RS ook langs. Uiteraard uitgedost met knapper veer- en remwerk.

Interessanter is de RT-noemer die langskomt in dit verhaal. Dat zou duiden op een soort sportief, half-gekuipt, toermodel in de lijn van de Yamaha Tracer-reeks. Dus wel ietwat offroad-show maar niet per se offroad-go. Vooral een comfortabele rijhouding dus.

Hoe een vierde variatie eruit zou moeten zien, wij weten het niet. Wat we wel weten is dat de Triumph Street Triple een heel fijne middelgewicht naked bike is en dat kleine beetje extra pit en koppel hem erg goed zouden staan.

Foto: Triumph

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?