donderdag 16 mei 2024

Ontworpen voor avontuur, gebouwd om grenzen te verleggen

Een Adventure Touring model? Van Harley-Davidson? Met een Batwing-kuip zeker? Zijn ze gek geworden daar in Milwaukee? Dit zijn dan nog een paar van de beschaafdere vragen en opmerkingen die de Amerikanen kregen in aanloop naar de introductie van de Pan America. Maar toen de motorfiets in 2021 daadwerkelijk werd geïntroduceerd, verstomde het hoongelach al snel. Met de Pan America zette Harley-Davidson namelijk direct een veelzijdige, potente en zeer complete allroad neer die zich kon meten met de beste en bekendste concurrenten in het segment. Als klap op de vuurpijl werd de Pan America 1250 meteen in zijn eerste jaar door pers en publiek bekroond tot Motorfiets van het Jaar.

Vorm volgt functie

Over smaak valt niet te twisten. Dus of je de Pan America mooi of lelijk vindt, is aan jou. Maar wat Harley-Davidson veel lof opleverde, was het unieke uiterlijk van de machine. In een segment waarin vrijwel alle modellen klonen van elkaar zijn, zorgde de Pan America voor een frisse wind. Geïnspireerd door de ruige Noord-Amerikaanse offroad-mogelijkheden, valt de Pan America zonder meer op in het Adventure Touring segment, met een ontwerp dat primair de capaciteiten van de machine uitdraagt. De unieke look van de Pan America is het gevolg van de keuze om de ontwerp- en engineeringteams van Harley-Davidson tijdens het creëren van de machine zeer nauw te laten samenwerken. Centraal in hun visie stond praktische bruikbaarheid. Net als bij een goede multitool bepaalt de functie de vorm van deze Harley. Van handgrepen tot geïntegreerde bagagedragers tot een horizontale koplamp om een ​​offroad-piste beter te verlichten: in alles volgt de vorm de functie.

Bruikbaar vermogen

Het hart van de Pan America wordt gevormd door de (toentertijd) nieuwe Revolution® Max 1250-motor, een vloeistofgekoelde V-Twin met een cilinderinhoud van 1.250 cc. De motor is specifiek ontworpen om een ​​brede powerband te bieden die zich opbouwt tot een golf van hoogtoerig vermogen. Tegelijk is al dat vermogen zeer goed bruikbaar en voelt het – mede dankzij de vijf elektronisch geregelde rijmodi – nooit alsof je te veel hebt.

Technologie in dienst van de rijder

Naast de rijmodi heeft de Pan America 1250 ook een serie Cornering Rider Safety Enhancements. Deze brede verzameling technologieën is ontworpen om de prestaties van de motorfiets af ​​te stemmen op de beschikbare tractie tijdens accelereren, vertragen en remmen. Hoe goed jij ook bent, deze technologie maakt jou een betere rijder. En als eerste model in de motorbranche kreeg de Pan America het innovatieve Adaptive Ride Height, een revolutionair nieuw veringsysteem dat automatisch overschakelt tussen een lage stoppositie en een optimale rijhoogte wanneer de motorfiets in beweging is. Dit geeft zowel kortere als langere rijders vertrouwen bij het stoppen en manoeuvreren bij lage snelheden.

Veelzijdige vriend

Om het totale gewicht van de motorfiets te minimaliseren, is de Revolution Max een dragend onderdeel van het chassis. Dit houdt het zwaartepunt laag en omdat er geen frame nodig is, bespaart dit bovendien kilo’s. Het zijn precies dit soort engineering-inzichten die de Pan America zijn veelzijdigheid opleveren. Gebruik je de motorfiets uitsluitend voor woon-werkverkeer of weekendjes Ardennen, dan heb je aan de PanAm een solide, comfortabele en vertrouwenwekkende reisgenoot. Maar besluit je het ongebaande avontuur aan te gaan, dan bewijst de Pan America dat hij zeer offroad-waardig is en kun je, staand achter het hoge stuur en de 21-liter tank, eindeloos blijven rijden op weg naar de horizon. Het zonder gereedschap verstelbare achterrempedaal, de standaard valbeugels, de aluminium skidplate en de gegoten aluminium spaakwielen (19-inch voor, 17 achter) zijn maar enkele van de features die bewijzen dat serieus offroaden de Amerikanen menens was. Niet voor niets is de Pan America een niet te negeren benchmark in het Adventure Touring segment geworden.

Kickstart nu jouw Pan America avontuur

Is het langzamerhand tijd om jouw Pan America-avontuur te kickstarten? Dan helpt deze aanbieding van Harley-Davidson jou waarschijnlijk nog sneller in het zadel. Tot 30 april profiteer je namelijk van tot € 1.500 voordeel op onderdelen en accessoires of een inruilpremie bij aankoop van een nieuwe modeljaar 2022 Pan America of Pan America Special. Check de voorwaarden en sla jouw slag!

Interesse in bovenstaand aanbod? Kijk hier.

Voor meer informatie over Pan America: www.harley-davidson.com/panamerica

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen