Opinie: Ode aan een kleine

 Praten tegen dovemansoren heeft geen enkele zin, maar ik waag me er toch aan. Jij, ja jij, ik richt me persoonlijk tot jouw dovemansoren. Verspilde energie, maar als ambassadeur van lichte motoren kan ik niet anders. Het is eenvoudiger om Louis van Gaal enige vorm van redelijkheid bij te brengen, maar megalomane voetbaltrainers boeien me niet. Motoren en het welzijn van hun bestuurders daarentegen wel. Daarom kan ik niet anders dan vasthoudend en tegen de verdrukking in een pleidooi te houden voor lichte motoren.

Beginnersgebakje
Een Ducati Panigale Superleggera is met zijn 155 kilo een lichte motorfiets, maar ik pleit hier voor een heel andere categorie motoren. Betaalbare, bescheiden en behapbare motoren die wij motorrijders massaal wegzetten als beginnersgebakjes. In het beste geval krijgt hij nog het stempeltje ‘leuk damesbrommertje’ opgedrukt. Dat soort motoren. Denk aan een Honda CB500, Suzuki Gladius, Yamaha MT07 of Kawasaki ER-6.

Nog geen zeven mille
Gemiddeld kosten deze Japanse ‘truttenschuddertjes’ € 7371. Twee van de vier blijven zelfs onder de zevenduizend euro. Dat weggeefprijsje is aardig, maar mag nooit dé beweegreden zijn om tot aanschaf over te gaan. Het plezier dat deze motorfietsen verschaffen wel. Meer dan welk andere motorfiets ook voel ik me coureur en motorrijder aan boord van dit soort opstappers.

Alles is een uitdaging
Een Hayabusa-eigenaar ziet geen enkele uitdaging in het voorbij gaan van een andere motorfiets; hij is altijd sneller. Met twee vingers in zijn neus desnoods. Een retourtje München is een fluitje van een cent aan boord van een groottoerist. Het circuit is gesneden koek voor strakke zeshonderdjes en krachtige superbikes. Voor een lichte motorfiets is alles een uitdaging. Voor de man/vrouw in het zadel eveneens.

Beter dan MotoGP
Volgers van de MotoGP klagen steen en been dat alle elektronica saaie wedstrijden oplevert. Een lichte motorfiets heeft helemaal geen elektronica aan boord. Ik bedoel maar. Je krijgt dus de leukste wedstrijden, al is het op de openbare weg. Licht van gewicht en bescheiden van vermogen is het zaak om zo snel mogelijk vol op het gas te gaan. Iets ten volle benutten is zoveel leuker dan de helft ongebruikt laten. Het gas is niet half leeg, het gas is altijd vol open.

Ferme prent
Sla de motorbladen er nog maar eens op na; werkelijk iedereen loopt weg lichte motoren. We testen de meest exclusieve fietsen, maar van betaalbare gooi-en-smijtertjes genieten we minstens zoveel. Mijn hart gaat er zelfs het snelste van kloppen. Momenteel test ik als redacteur van MOTO73 vier betaalbare middenklassers en het is geweldig om met dit viertal te knallen. Iets te enthousiast rijden levert nog altijd een ferme prent op, maar het rijbewijs komt minder snel in gevaar.

Maak geen proefrit
Verveel je gerust verder aan boord van je luxe slagschip. Scrol nog eens gapend  door het zoveelste keuzemenu. Flits nog maar eens van verkeersdrempel naar verkeersdrempel op een snoeihard afgeveerde superbike. Overweeg vooral geen betaalbare en lichte motorfiets. Maak absoluut geen  proefrit, je zou eens geld besparen of enthousiast worden. Blijf vooral op de vertrouwde dikke fiets rijden, des te meer uitdagingen er zijn voor lichte motoren.

 

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.