Opinie: waarom de GS een verkooptopper is en blijft

Dat de BMW R1200GS de boeken in gaat als best verkochte motorfiets in 2012, te Nederland, mag geen verrassing heten. Binnen Nederland heeft de GS een grote fanschare die zelfs zonder proefrit de stap waagden. Maar dat er zelfs 486 zijn verkocht, 242 meer als nummer 2 NC700X, dat is wel héél veel. Het bevestigt wederom de reputatie die de GS heeft en houdt: motorminnend Nederland lijkt de machine zonder enig wantrouwen te zien als beste koop. 

Des te opvallender is het als je de kostprijs van een BMW R1200GS bekijkt. Geheel kaal kost ‘ie € 17.301. Ja, dat lees je goed. Kleed je ‘m lekker aan dan kost ‘ie om en nabij de € 19.000. Voor de BMW-rijder mag het kennelijk wat kosten, en het is dan ook niet voor niets dat de BMW R1200RT, met z’n kale prijs van € 19.401, op plek 4 van best verkochte modellen staat. Hierbij moeten we wel opmerken dat een deel van de 182 verkochte units naar de politie gaat, maar toch.

En als je het dan toch over dure modellen hebt: de BMW K1600 ging 128 keer over de toonbank. De goedkoopste K1600 kost € 24.551! Vermenigvuldig dat met 128 en de conclusie luidt dat er in Nederland het afgelopen jaar voor € 3.142.528 aan K1600 werd gekocht. Allemachtig, het bizarre is dat de K1600 in 2013 helemaal geen echt nieuw model meer was, dit in tegenstelling tot de R1200GS. Maargoed: ruim drie miljoen euro aan K1600GT, Nederland zit kennelijk te wachten op dure en luxe motoren, toch?

Nou, nee. Zeker niet als je de lijst van 10 verkochte motoren bekijkt. Naast de R1200GS en R1200RT vinden we de Honda NC700X, Suzuki V-Strom 650, Triumph Street Triple, BMW F700GS, Triumph Tiger 800, KTM 125 Duke, Piaggio GTS300 en Kawasaki Z800. Allemaal motoren, met alle respect, uit het ‘midden en kleine segment’. Zeker de Honda NC-serie staat garant voor de vraag naar budgettair verantwoorde modellen. Als je de cijfers van de NC700S en NC700X namelijk bij elkaar op zou tellen, kom je uit op 345 verkochte NC’s. Naast dat de NC gewoon een heel goede motor is, zegt het ook wel wat over de vraag naar zuinige en relatief goedkope motoren.

Het is vreemd dat BMW wél de dure modellen weet te slijten, maar de andere zware en duurdere toer- en allroadmodellen niet worden verkocht. Want alle fabrikanten hebben best vergelijkbare modellen in hun gamma. Kijk bijvoorbeeld naar de concurrenten van de GS: de Yamaha Super Ténéré, de Ducati Multistrada, de Kawasaki Versys, de Honda Crosstourer, etcetera. De hoogst genoteerde van dit rijtje is nog de Multistrada, met 97 stuks. Vreemd, want hoewel de GS echt wel een goede motorfiets is, is het nou ook weer niet zo dat de concurrentie geheel in het niet valt bij de BMW. 

Nee, het is kennelijk óók de reputatie die speelt in de hoofden van de BMW-rijders, een vertrouwd nest, en zelfs een ‘wij-gevoel’, die de verkopen zo in de kaart speelt. Veel andere fabrikanten springen van de hak op de tak om modellen als de GS na te maken, waardoor herkenning en het ‘vertrouwde gevoel’ ontbreekt. BMW is door de jaren heen consistent en staat ook nog eens te boek als betrouwbaar. Toch zijn motormerken zoals Honda en Yamaha minstens zo betrouwbaar. Maarja, waarom zou je ooit een proefrit op een andere allroad maken als je al sinds jaar en dag vol tevredenheid op een GS rondrijdt? En die GS elke vijf jaar weer inruilt op een nieuw exemplaar? Wie het weet, mag het zeggen… Feit is en blijft dat BMW als enige de duurdere modellen aan de man weet te brengen, jaar in – jaar uit. En in 2014? Waarschijnlijk gaat het gewoon zo door.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.