donderdag 9 mei 2024

Oproep: geef als motorrijder je mening over NGCS (ribbelbeton) wegdek

Klachten over verkeersgeluid hebben niet alleen met luide uitlaten of hoge toerentallen te maken, maar zeker ook met het afrolgeluid van banden. In Nederland wordt daarom vaak stil asfalt toegepast. Als alternatief ligt er op een paar plaatsen nu NGCS, ofwel Next Generation Concrete Surface: een betonnen wegdek met geluidsreducerende groeven in de rijrichting. Dat profiel zorgt voor een zoekend rijgedrag bij tweewielers. Het meest gevoelig zijn lichtere motoren en motorscooters, zeker als ze voorzien zijn van (hogere, stijvere) diagonaalbanden. Ook zwaardere motoren met radiaalbanden kunnen last hebben van dit ribbelbeton.

Motorrijders verdienen erkenning, geen stereotypen

In België liggen al langer proefvakken, onder meer op de ring Antwerpen (ten zuiden van de afslag Antwerpen Oost) en op de N44 in Maldegem. Ook in Duitsland wordt het toegepast. In de VS, waar NGCS vandaan komt, zijn verschillende waarschuwingsborden voor motorrijders in gebruik. Dat spreekt al voor zich. Van klachten vanuit Duitsland zou geen sprake zijn, maar bekend is dat motorrijdersklachten in België meer dan eens genegeerd worden. In Nederland liggen er inmiddels proefvakken van dit ribbelbeton op de N397 tussen Heuvel (Westerhoven, NB) en de kruising met de N69 bij Dommelen, en in dezelfde provincie op de Turnhoutsebaan bij de Poppelseweg in Goirle.

Motorrijdersactiegroep MAG wil in Nederland geen wegdek dat waarschuwingsborden voor motorrijders noodzakelijk maakt. Hoe kunnen zij het gebruik van NGCS tegengaan? Om te beginnen door zoveel mogelijk ervaringen van motorrijders te verzamelen. Reed je eerder al op NGCS of zie je kans om er binnenkort eens overheen te rijden? Mail je ervaringen plus merk en type van je motorfiets uiterlijk op 15 december 2023 naar media@motorrijdersactiegroep.nl. Dan maken zij er werk van.

Tekst en afbeeldingen: MAG

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

4 Reacties

  1. Vind het irritant , continu het gevoel dat je met een lekke band rijdt.

  2. Dit wegdek is waardeloos. De motor wordt “zoekerig ” door die langsribbels. Heb het reeds een paar maal mogen ervaren. Zeer onprettig om te rijden en vermoeiender. En wat bij regen weer ? Qua geluid had ik het gevoel dat de banden een brommend geluid maakten. Ik rijd een Yamaha FJR AE met Pirelli Angels GT2 banden er op gemonteerd.

  3. Nieuwe mensen. Niet wetend wat er jaren geleden is toegepast en wat de gevolgen toen waren . Was het eind jaren ,70? Toen de wegbeheerders de zalige gedachte hadden om de toplaag van het asfalt weg te frezen, met groeven in de lengterichting. En ook dacht met het water beter van het wegdek af te voeren, en juist: diepe groeven frezen. En dan ook in de lengterichting. Ik weet het nog, de meldingen van verongelukte motorrijders. Zelfs onze motoragenten overkwam dat. Gaan we dit weer herhalen? Op een motor rijden, die onbeheersbaar gaat slingeren? En je compleet de controle over je fiets kwijtraakt en dan de klap maakt, tegen het wegdek, stilstaande objecten of een tegenligger?

  4. Ik vind het heel raar dat men de verkeersveiligheid hoog in het vaandel heeft, maar totaal geen rekening houd met andere voertuigen dan auto’s
    Ook fietsers en bromfietsers hebben last van ribbels in het wegdek
    Er zijn mijns inziens al veel te veel opstakels en vreemde situatie’s in het verkeer

Reacties zijn gesloten.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen