Ouderwets elektrisch

Een beetje V-Twin produceert op z’n minst een lekker geluid. Dat zal een van de weinige manieren zijn waarop je deze Veitis kunt betrappen op zijn elektrische krachtbron.

Want voor de rest is het absoluut een ouderwets fijn ogende motorfiets in de stijl van bijvoorbeeld de Triumph Street Bobber. Normaliter is het moeilijk om de elektromotor van dit soort e-motorfietsen mooi te maken. Vaak komt het neer op een joekel van een vierkant blok waarmee het design vooral in de andere onderdelen moet zitten. Bij Veitis slagen ze daar nou juist wel eens in. De twee accu’s zijn zo gepositioneerd dat het lijkt alsof je tegen een heuse V-twin aankijkt. Vandaar dan ook de naam: EV-Twin. 

Het vermogen van de Veitis is vergelijkbaar met dat van een 125 cc motorfiets: hij is namelijk gelimiteerd op 11 kW of zo’n 15 pk. Dat is gedaan om beginnende rijders in staat te stellen er ook mee te rijden. Koppel is niet gelimiteerd en dat is – zoals je van een elektrische machine mag verwachten.. De aandrijving wordt met een aandrijfriem geregeld zodat het V-twin gevoel nog meer in stand blijft. Het rijklare gewicht is – ondanks die twee flinke accu’s – slechts 165 kilogram. Met die accu’s zou je op papier zo’n 161 kilometer kunnen rijden. Topsnelheid is ongeveer 113 kiliometer per uur.

De basis van de EV is te vinden in een oude BSA Bantam uit 1953. Daarmee krijgt hij ook wat serieus bestaansrecht als bobber. Toch is hij grotendeels nieuwerwets. En luxe. De heel erg fraaie swingarm veert subtiel – want een echte bobber is eigenlijk een hardtail – op het stalen wiegframe. De vering komt van K-Tech, de remmerij van Brembo. Verder heb je ledverlichting rondom, zitten de knipperlichten in de stuuruiteinden en zijn de spatborden van koolstofvezel om gewicht te besparen.

Foto’s: Veitis

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.