Oudste Vespa onder de hamer

Een bijzonder Vespa prijkt deze week op de website van veilingsite Catawiki. Tot en met 28 maart kan er geboden worden op het derde prototype van Piaggio’s Vespa. Chassisnummer ‘1003’ is bewijs voor die claim. Nummer 1 en 2 zijn in de loop der jaren verloren gegaan, waardoor 1003 de oudste Vespa is die nog bestaat. 

In 1946 begon de productie van scooters bij Piaggio. Dat bedrijf maakte in de oorlog vliegtuigen voor het Italiaanse leger. Omdat Italië samenwerkte met de Duitsland en beide landen gedemilitariseerd werden, moest de directie van het bedrijf op zoek naar een nieuw product om te verkopen. Dat werden dus scooters. Het eerste model dat ze maakten, is de Vespa. Een icoon die overal ter wereld inmiddels een cultstatus geniet. 

De 98cc-scooter is volgens experts van Catawiki in verbazend goede staat. Tel daar zijn bijzondere status als oudste Vespa bij op en de geschatte waarde is ineens te begrijpen: tussen de € 250.000 – € 325.000.

Davide Marelli, Vespa-expert bij Catawiki heeft wel een idee wie de Vespa moet kopen: “We hopen dat deze Vespa terechtkomt bij een verzamelaar of een museum die dit stukje Italiaanse geschiedenis gaat beschermen voor de komende generaties. Door de cult-status van Vespa blijven de oude Vespa’s vaak veel geld waard. Een Vespa uit de jaren ’70 is bijvoorbeeld tegenwoordig soms wel het vijfvoudige waard van waar die voor is aangekocht. Hoe ouder een Vespa, hoe meer die waard is.” En dat blijkt wel uit dit voorbeeld! Op moment van schrijven staat het hoogste bod overigens op € 162.500. Daarmee is de reserveprice – de minimumprijs waarvoor de huidige eigenaar hem van de hand wil doen – nog niet gehaald. Heb jij er meer voor over? Hier moet je zijn! Houdt overigens wel rekening dat je de Vepa bij voorkeur komt ophalen in Italië.

Beeld: Catawiki

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.