donderdag 25 september 2025

Patrick onttroont Thierry en pakt het wereldrecord met 16 landen in 24 uur

Afgelopen weekend heeft Patrick, alias HARDGOAN uit Rotterdam, een wereldrecord gevestigd door binnen 24 uur 16 landen op de motor te doorkruisen. Hiermee heeft hij het record van Thierry Sarasyn verbroken, die in 2023 in 24 uur 15 landen afvinkte. We spraken de kersverse wereldrecordhouder kort via de telefoon.

Van harte gefeliciteerd met deze waanzinnige prestatie. Hoe waren de verkeers- en weersomstandigheden?

‘De verkeersomstandigheden en het weer waren perfect! Ik had echt mazzel met het weer, vooral in het begin. Pas in Frankrijk en Luxemburg begon het flink te regenen. Gelukkig bleef ik zelf lekker droog dankzij het pak dat ik gekregen heb. Helaas had ik mijn normale motorschoenen aan, die zijn niet waterdicht. Toen ik bij de finish aankwam, deed ik mijn schoenen uit en genoot ik van het warme, droge asfalt. Wat waren mijn voeten koud geworden door de regen!’


Patrick met de Ducati DesertX Discovery voor de recordpoging.

Nog enig oponthoud gehad tijdens de recordpoging?

‘Mijn vertraging kwam vooral door de livestream. Het is nogal een flinke klus om alles technisch in de gaten te houden terwijl je rijdt. Normaal gesproken heb ik mijn livestream-set-up op de tank, maar op de DesertX zat alles achterop met andere powerbanks. Daardoor ging er soms een kabeltje los en had ik last van storingen, waardoor de camera af en toe een reboot nodig had. In het begin was er ook een probleem met het geluid. Dit alles moest ik dus tijdens het rijden en in mijn pauzes oplossen, waardoor mijn pauzes niet echt rustmomenten waren.’

Rotterdammer wil op een motor in 24 uur 16 landen doorkruisen. Gaat Thierry z’n record verliezen?

Wat was het zwaarste tijdens de rit?

‘Het zwaarste was echt de vermoeidheid. Op de livestream kon je ook wel zien dat mijn concentratie minder was, mijn rijlijnen werden wat slordiger en het zicht was ook niet meer optimaal door al die insecten op mijn helm.’

Waren er ook meevallers?

‘Iedereen waarschuwde me: “Je gaat zadelpijn krijgen!” Maar verrassend genoeg had ik daar de minste last van. Het originele zadel van de DesertX is lekker smal, wat echt helpt om zadelpijn te voorkomen. Tijdens de lange rit merkte ik vooral dat mijn schouders en nek het moeilijk hadden. Gisteravond ben ik nog even langs de masseur gegaan, en die schrok een beetje van de staat van mijn rug. Oh, en ik hoefde maar zes keer te tanken! Het hadden er zelfs vijf kunnen zijn, maar ik besloot extra te tanken omdat ik moest stoppen omdat mijn drinkrugtas door de wind vast kwam te zitten aan mijn Starlink.’

Hoe laat ben je uiteindelijk gefinisht?

‘Ik ben Nederland binnen gereden om 10.24 uur en vertrok om 10.50 uur vanuit Polen. Dus ik had nog wat tijd over. De ‘Google Maps-fanaat’ waar ik het eerder over had, hield me tijdens het rijden constant op de hoogte van mijn achterstand. Op de autobahn heb ik mijn best gedaan om wat tijd in te halen en mijn pauzes tot het minimum te beperken. Ik liep namelijk op een gegeven moment 54 minuten achter op schema. Dat was best lang, maar ook verwacht. We hadden de hele route met één gemiddelde snelheid gereden, en met de kleine wegen in de route was dat natuurlijk niet haalbaar. Het laatste stuk ging over de snelweg, waardoor mijn gemiddelde snelheid automatisch omhoog ging en ik de achterstand weg kon werken.’

De uiteindelijk gereden route. Meer informatie over de rit kun je hier vinden.

16 landen kun je afvinken. Kunnen we in de toekomst een poging om het record te verbreken verwachten? Bedankt voor je reactie! Nu tijd voor ontspanning?

‘Mijn vriendin zei meteen: “Nooit weer!” Maar stiekem worden er al grapjes gemaakt over wat de volgende uitdaging zou kunnen zijn en of 17 landen haalbaar zijn. Ik ben er zeker voor te porren, al blijft het een flinke fysieke uitdaging en ook geen goedkope. Al hou ik wel van een uitdaging! Wie weet, misschien iets met trackdays of een andere leuke activiteit. Of wat dacht je van de Rider 1.000 een keer rijden in plaats van de Dutch 1.000? Dit is de originele Spaanse variant van de 1.000 km rit in één dag!’

Nogmaals gefeliciteerd met je geweldige prestatie! We blijven je zeker volgen tijdens een volgend avontuur!

Maikel Sneek
Maikel Sneek
Visueel ingestelde allround creative die sinds 2014 actief is in de motorbranche. Brengt voor Motor.NL offline en online samen.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen