13 C
Nederland
vrijdag 19 augustus 2022
premium preview

Dit is een Premium-Preview artikel. Deze kun je op dit moment tijdelijk lezen om kennis te maken met onze betaalde artikelen. Wil je in de toekomst alle Premium artikelen kunnen lezen? Neem dan een abonnement. Dat kan al vanaf €2,50 per maand. Klik hieronder op de button voor de mogelijkheden.

Prijzen nieuwe Fireblade en Fireblade SP bekend

Sinds zijn introductie in 1992 is Honda’s Fireblade doorgegroeid tot een onwaarschijnlijke 1.000 cc motorfiets. De nieuwe Fireblade werd helemaal vanaf nul opnieuw ontworpen met veel input van de motor- en chassistechnologie van de straatlegale MotoGP motor, de RC213V-S, en aerodynamica van de RC213V. Dit alles om tot stuureigenschappen en aerodynamica te komen die perfect zijn voor het circuit. Het resultaat? Het CBR1000RR-R blok bereikt 113Nm bij 12.500 tpm en haalt een topvermogen van 217,6 pk @ 14.500 tpm.

De CBR1000RR-R is een compleet nieuwe motorfiets, gebouwd voor de circuitrijder die prestaties wil en controle. Het CBR1000RR-R blok bereikt levert 113Nm @ 12.500 tpm en haalt een topvermogen van 217,6 pk @ 14.500 tpm.

Het vier-in-lijn blok haalt zijn verbrandings- en lage frictie-technologie bij de RC213V-S en deelt ook de boring en slag. Het blok heeft titanium drijfstangen en gesmede aluminium zuigers. De Honda Selectable Torque Control werd geoptimaliseerd en een instelbare Start Modus vervoegt Power, Motor Rem en Wheelie Controle. Een aluminium diamant type frame biedt een langere RC213V-S-stijl swingarm.

Er is een zes-axiale IMU (Inertial Measurement Unit), Honda Electronic Steering Damper (HESD) met 3 niveaus en Showa ophanging voor- en achter. Nissin remklauwen bijten in de 330 mm schijven. Het bodywork en de rijhouding hebben een absolute focus op aerodynamische prestaties en er zijn winglets om neerwaartse druk te genereren, rechtstreeks afgeleid uit de MotoGP.

Tweetraps ABS met wisselbare SPORT/TRACK-modi, alsook Launch Control horen tot de standaard elektronica. Een kleuren TFT-scherm en de Honda Smart Key zijn de kers op de taart.

De CBR1000RR-R SP Fireblade SP beschikt over dezelfde krachtbron en hoogstaande technologie als de standaard Fireblade, maar is standaard uitgerust met quickshifter, de semi-actieve Öhlins Electronic Control (S-EC) van de tweede generatie en nieuwe Brembo Stylema vierzuigerklauwen.

Voor 2020 zijn de Honda Fireblade en Fireblade SP beschikbaar in twee kleurenopties

  1. Grand Prix Red / HRC Tricolor
  2. Mat Pearl Morion Black

De Honda CBR1000RR-R Fireblade is vanaf april 2020 verkrijgbaar via de officiële Honda dealers voor € 25.758,- (incl. BTW, BPM en kosten rijklaarmaken). De Honda CBR1000RR-R SP Fireblade SP is vanaf februari 2020 verkrijgbaar via de officiële Honda dealers voor € 30.458,- (incl. BTW, BPM en kosten rijklaarmaken).

Jan Kruithof
Rijdt al heel lang motor. Is niet zo geïnteresseerd in de motor zelf, maar wel in wat-ie kan. Sterke voorkeur voor allroads, maar hypernakeds zijn ook niet te versmaden. En natuurlijk classics vanwege de techniek én de aaibaarheid. Rijdt zo'n 40.000 km per jaar. Heeft drie motoren, waarvan één woon-werk. Bezit zelf geen auto.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen