vrijdag 25 juli 2025

Sluwe motoragent rijdt undercover mee met toerrit

Wat begon als een onschuldige weekendtoer met een groep van 25 motorrijders, eindigde voor zes van hen met zware gevolgen. In Nederland wist een politieagent op een onopvallende motorfiets zich ongemerkt aan te sluiten bij de groep, en dat bleef niet zonder gevolgen.

140 km/u waar 60 de limiet is

Tijdens de 60 kilometer lange rit tussen Almelo en Ommen stelde de agent tal van zware overtredingen vast. Op sommige trajecten werd met snelheden tot 140 km/u gereden, terwijl de toegelaten snelheid daar slechts 60 km/u bedroeg. Daarnaast werden meerdere wheelies uitgevoerd, waarvan een maar net goed ging. Na afloop van het traject greep de politie in. Collega’s van de undercoveragent werden opgeroepen en er volgden directe maatregelen. Twee rijbewijzen werden ingetrokken wegens ronduit gevaarlijk rijgedrag. Drie anderen mochten hun rijbewijs afgeven voor het fors overschrijden van de snelheidslimieten. Alle vijf worden ze doorverwezen naar het CBR voor een verplichte cursus of een extra beoordeling van hun rijvaardigheid.

Politie zet motorinfluencer aan de kant, agent blijkt fan

Ook voorbeeldige motorrijders

Eén motorfiets werd in beslag genomen vanwege extreem lawaai. De politie plant een geluidsmeting om na te gaan of de motor wettelijk in orde is. De rest van de groep reed wél voorbeeldig en hield zich netjes aan de regels. Volgende keer toch maar eens goed checken met wie je allemaal aan het rijden bent…

Gijs Gilis
Gijs Gilis
Zot ván alles wat op wielen staat, soms zot óp alles wat wielen heeft. Rijdt het liefst met van die tweewielige machines. Licht of zwaar, naakt of aangekleed, traag of snel, als er maar iets leuk over te vertellen is.

9 Reacties

  1. Prima actie van de politie, zou vaker moeten gebeuren.
    En de opmerking “ volgende keer checken wie er meerijdt” is natuurlijk ook niet op zijn plaats.
    Wanneer je immers netjes rijdt, geen overtredingen begaat en geen herrie maakt kan iedereen, zelfs de politie, gewoon meerijden lijkt mij.!!

  2. Ik vind het vooral een walgelijke actie. Begrijp mij goed ik nu ook meer dan 30 jaar motor gewoon een standaard motor dus nooit een illegale blér pijp. Maar ook ik maak net als ieder andere motorrijder wel eens een overtreding. Te snel rijden of even een sprintje van de ene bocht naar de andere of even terug schakelen in een tunnel om even je motor te horen brullen. Iedere andere die zegt dat hij nooit te snel rijd liegt gewoon. Het gaat om de situatie gevaar geen overzicht of aso gedrag! En daarom volg ik ook een motoragent in onze regio op instagram. Want er moet vaak genoeg terecht een pv gegeven worden.
    Maar undercover zo mee rijden met een toer tocht is walgelijk.
    Hij had ook na waarnemingen van grove overtredingen de groep kunnen aanspreken en duidelijk vertellen dat dit zo niet kan! Er een leermoment van maken.
    Maar zo sneeky meerijden als een soort van motormaatje is echt om te kotsen zo walgelijk. Ik ken persoonlijk ook motoragenten en weet zeker dat die het niet zo willen doen.

    • Ga er maar gewoon van uit dat iedere motorrijder bij die rit een keertje het gas opentrok! Die motorrijders die zonder bekeuring door mochten hebben echt wel een feitje begaan onderweg, maar zo’n motoragent ziet echt het verschil wel dat jij hier noemt. Als het veilig kan, mogen we echt wel een keertje gas geven van de gemiddelde motoragent. Maar als we gevaarlijk rijden heeft dat ook terecht serieuze consequenties. Ruimte krijgen, is ook verantwoordelijkheid pakken.

      En laten we wel wezen: 140 per uur waar je 60 mag, en wheelies trekken die bijna misgaan, klinkt niet echt als gedrag wat jij zou vertonen.

  3. Ach typisch nederlandsche verradersgedrag. Doet me denken aan donkere tijden zo’n 80+ jaren geleden toen Herr Mandad ook zo coöperatief bleek met het toenmalige ‘gezag”.

  4. Tijdens een toerrit wheelies maken en 140 rijden waar je 60 mag, is gewoon a-sociaal haantjesgedrag. Ik heb trouwens wel het idee dat het bepaald opvallende clubje al bekend was of dat de politie getipt is, en dat dit niet met regelmaat gaat gebeuren.

  5. Ze zeggen wel eens dat je boeven nodig hebt om boeven te vangen. Dus ik vind zo’n politie-boef wel OK.
    Het beschreven rijgedrag zorgt alleen maar voor wegafsluitingen voor alle motorrijders.
    Bij de tweede keer gepakt worden met een illegale blèrpijp mag de hele lawaaimotor van mij in een shredder.
    De onvermijdelijk geringe pakkans lokt overtredingen bijna uit, dus de consequenties als je wel gepakt wordt moeten ondraag’lijk zijn om zulke overtredingen in te dammen.

  6. Er zijn nogal verschillende reacties hier.
    Ik rij zelf al 42 jaar motor dus ik denk dat ik wel de nodige ervaring heb.
    Toen ik nog in de “baldadige” leeftijd was deed ik ook dingen die niet door de beugel konden .
    265 km/h rijden op een 80 km/h weg.
    Flitsend snel optrekken enz.
    Die dingen doe Ik niet meer en kunnen ook niet
    meer.
    Maar nog steeds rijd ik af en toe te hard.
    Ik ben het dus eens met degene die zeggen dat dit een luizenstreek is.
    En dat een gesprek aan het eind van de rit misschien wel effectiever was geweest.
    Bovendien hoe is de snelheids overtreding vastgesteld?
    Is dit met geijkte apparatuur gedaan?
    Als die agent meegereden is met zijn eigen motor heeft hij zelf ook te hard gereden met zijn niet geijkte snelheidsmeter.
    Of is hier sprake van LAF, liegen +ambtseed = een feit.
    Dit staat allemaal niet in het artikel maar anders zou ik er toch een rechtzaak aan wagen.

  7. Met 36 jaar motorervaring heb ik het nodige gezien en gedaan.
    Afgelopen jaar enkele keren met een groep op pad geweest. Ca. 10 tot 12 motoren.
    Wanneer ze zich aan de voorkant aan de snelheid hielden, ‘moesten’ we achteraan regelmatig bijzetten (lees te hoge snelheid) om überhaupt bij te blijven. Maar 140 waar je 60 mag is gewoon niet handig…!
    En die motoragent, ik heb ze anders meegemaakt EN dat was leerzamer. Een bekeuring betaal ik, scheur ‘m door en ben het vergeten. Sterker nog, ik weet vaak niet meer precies waar het gebeurd was.
    Maar aangesproken worden door een motoragent, dat waren indrukwekkender momenten.

Reacties zijn gesloten.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen