woensdag 4 juni 2025

Strategische zet: Royal Enfield exporteert jaarvoorraad motorfietsen naar VS vóór tariefverhoging

Royal Enfield heeft in maart 2024 een gedurfde zet gedaan door ongeveer 9.000 motorfietsen naar de Verenigde Staten te verschepen – een hoeveelheid die hun normale jaarlijkse verkoopcijfers in de VS ruimschoots overtreft. Deze strategische manoeuvre werd uitgevoerd om de potentiële impact van een dreigende 25% importtarief op voertuigen en onderdelen te verzachten. Door deze vooruitziende actie heeft het merk een buffer gecreëerd die hen in staat stelt hun competitieve prijsstelling in de Amerikaanse markt te handhaven, ongeacht hoe de handelsrelaties zich ontwikkelen.

De geïmporteerde modellen betreffen met name de populaire 350cc-serie, waaronder de Meteor 350, Hunter 350 en Classic 350. Deze motorfietsen vormen de kern van Royal Enfield’s aanbod en zijn verantwoordelijk voor een aanzienlijk deel van hun internationale groei.

Hoge importheffingen blokkeren innovatie in Amerikaanse e-mobiliteit

Risico’s en voordelen van de strategie

Hoewel de strategie van Royal Enfield op korte termijn prijsstabiliteit verzekert, brengt deze ook uitdagingen met zich mee. Het opslaan van zo’n grote hoeveelheid motorfietsen vereist aanzienlijke opslagcapaciteit en bindt substantieel kapitaal. Bovendien kunnen veranderende consumentenvoorkeuren of de introductie van nieuwe modellen de aantrekkelijkheid van de opgeslagen voorraad verminderen.

Royal Enfield’s bredere marktbenadering

Deze tactische zet past in Royal Enfield’s bredere internationale expansiestrategie. Het merk heeft de afgelopen jaren aanzienlijke groei doorgemaakt, met een stijging van 29,7% in internationale motorfietsverkopen in het fiscale jaar 2024-25, goed voor 100.136 motorfietsen buiten India.

Royal Enfield heeft ook geïnvesteerd in CKD (Completely Knocked Down) assemblagefabrieken in Thailand en Bangladesh, met plannen voor Brazilië. Deze faciliteren lokale productie en stellen het bedrijf in staat flexibeler te reageren op verschillende markten en importtarieven te omzeilen.

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen