13 C
Nederland
maandag 26 september 2022
premium preview

Dit is een Premium-Preview artikel. Deze kun je op dit moment tijdelijk lezen om kennis te maken met onze betaalde artikelen. Wil je in de toekomst alle Premium artikelen kunnen lezen? Neem dan een abonnement. Dat kan al vanaf €2,50 per maand. Klik hieronder op de button voor de mogelijkheden.

Toekomst Ural onzeker door Russische invasie

Het voortbestaan van Ural Motorcycles, met een fabriek in Rusland en een hoofdkwartier in de Verenigde Staten, wordt door de oorlog in Oekraïne bedreigt. Ook zijn er races afgelast en spreken sommige coureurs zich uit omdat de gebeurtenissen buiten de cocon, waarin de motorsport zich doorgaans ophoudt, te groot zijn om te negeren.

Ural produceert nog steeds zijspannen in zijn fabriek in Irbit, Rusland, zoals het dat al tientallen jaren doet. De wereldwijde activiteiten worden gerund vanuit een faciliteit in Redmond, Washington. In werkelijkheid is het slechts een klein aantal werknemers dat motorfietsen monteert en onderdelen verzendt. Met de toenemende sancties als reactie op de Russische invasie in Oekraïne, zou Ural in een zeer precaire situatie kunnen verkeren. Kan het bedrijf nog wel onderdelen krijgen van leveranciers en worden er nog wel motorfietsen verzonden vanuit Rusland? De enige die daar antwoord op kan geven, is Madina Merzhoeva, Vice President Marketing & International Sales bij Ural Motorcycles. Op de vraag hoe Ural er voor staat, was het antwoord beter dan je zou verwachten.

‘Op dit moment werkt onze fabriek in Irbit, Rusland, zo normaal als het kan onder de omstandigheden,’ zegt Merzhoeva. ‘We evalueren nog steeds de gevolgen van de internationale sancties en de reactie van de Russische regering daarop. Het lijkt erop dat we op dit moment oké zijn. We worden niet getroffen door de sancties van de banken. Onze aanvoerlijnen, evenals zendingen van eindproducten, worden niet onderbroken.’

Merzhoeva zei dat de focus van het bedrijf nu ligt op het verschepen van motorfietsen en onderdelen. ‘Zodra we zien dat de situatie stabiliseert, althans op een bepaald niveau, zullen we de volgende stappen beoordelen en plannen,’ zegt ze. ‘Beslissingen op lange termijn zullen dan ook worden genomen. We houden alle opties op tafel.’

Komen stalen frames straks ook uit de 3D-printer?

Maar als de oorlog en de sancties zich voortslepen, kan Ural dan failliet gaan? ‘We zullen er alles aan doen om het merk te behouden,’ was het antwoord. Op sociale media en op de homepage van de Amerikaanse Ural-website staan anti-oorlogsboodschappen. Kunnen die het bedrijf nog de das omdoen, gezien het feit dat duizenden mensen in Rusland zijn gearresteerd omdat ze protesteerden tegen de invasie? Voor een openlijke stellingname tegen de oorlog van president Vladimir Poetin is moed nodig. Moet de bedrijfsleiding zich zorgen maken over represailles. Daarop weigerde Merzhoeva commentaar te geven. En dat kunnen we haar niet kwalijk nemen.

Op de Amerikaanse website laat Ural USA zien hoe ze over de invasie denken: www.imz-ural.com/

Coureurs laten zich horen

Hoewel MotoGP-rijders er nogal berucht om zijn dat ze de wereld buiten hun sport negeren, hebben ten minste twee op sociale media gereageerd op de inval in Oekraïne. Miguel Oliveira merkte op Instagram op dat oorlogen niet over naties gaan, maar over ego’s.

Marc Márquez retweette een bericht van UNICEF en zei: ‘De kinderen van Oekraïne hebben nu dringend vrede nodig’.

Afgelastingen

De FIM heeft verschillende race-evenementen in Rusland en Oekraïne afgelast, met name de Russische ronde van het wereldkampioenschap motorcross die voor 1 mei op het programma stond, net zoals de Formule 1 en andere sporten evenementen in Rusland hebben afgelast.

Het hoofdkantoor van Ural Motorcycles is gevestigd in Redmond, Washington State.
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen