Triumph lijkt haar succesvolle 400cc-gamma verder uit te breiden met een nieuwe Bonneville 400, volgens verschillende betrouwbare bronnen in de motorwereld. Na het wereldwijde succes van de Speed 400 en Scrambler 400 X zou de Britse fabrikant nu werken aan een klassiek georiënteerd model dat de iconische Bonneville-lijn naar een toegankelijker prijssegment brengt. Dit nieuwe model wordt mogelijk onthuld tijdens de EICMA 2025, de toonaangevende internationale motorbeurs in Milaan.
De uitbreiding past in Triumph’s strategie om haar bereik te vergroten in het middensegment, waar ze directe concurrentie aangaat met merken als Royal Enfield. Met de introductie van de Speed 400 en Scrambler 400 X heeft Triumph al bewezen dat ze kwaliteitsmotoren in een kleiner formaat kan produceren zonder concessies te doen aan de merkidentiteit en rijkwaliteiten.
Triumph Thruxton 400: Een compacte café racer voor A2-rijders
Dezelfde technische basis
De Bonneville 400 zal naar verwachting gebruik maken van dezelfde technische basis als de bestaande 400cc-modellen. Centraal staat waarschijnlijk de reeds bewezen 398cc vloeistofgekoelde ééncilinder motor met dubbele bovenliggende nokkenassen (DOHC). In de huidige modellen levert deze krachtbron ongeveer 40 pk bij 8.000 toeren per minuut en 37,5 Nm koppel bij 6.500 toeren.
Qua rijwielgedeelte valt te verwachten dat Triumph het bestaande frame van de Speed/Scrambler 400 als uitgangspunt neemt, maar dit aanpast aan de karakteristieken van een Bonneville. Dit betekent waarschijnlijk een meer ontspannen zitpositie en aangepaste veerafstelling gericht op comfort en stabiliteit. De vering zal vermoedelijk bestaan uit conventionele voorvorken en dubbele schokdempers achter, passend bij het klassieke uiterlijk.

Design en styling
Het design van de Bonneville 400 zal hoogstwaarschijnlijk trouw blijven aan de iconische Bonneville-esthetiek, met een druppelvormige tank, vlakke zadel en verchroomde uitlaatpijpen. In lijn met de grotere Bonneville-modellen kunnen we een combinatie van moderne technologie en retro-uiterlijk verwachten, met LED-verlichting en een mix van analoge en digitale instrumenten.
De afwerking van de motor zal vermoedelijk premium aanvoelen, met aandacht voor details en hoogwaardige materialen, ondanks de positionering in het middensegment. Dit past bij Triumph’s imago als producent van kwaliteitsmotoren, zelfs in de meer toegankelijke prijsklassen.
Beschikbaarheid
Als de geruchten kloppen, zou de Bonneville 400 eind 2025 worden onthuld, mogelijk tijdens de EICMA in november. Dit zou betekenen dat de motor begin 2026 in de Europese showrooms zou staan.

En krijgt de hele 400-serie dan dit nieuwe motorblok ?