dinsdag 14 mei 2024

Triumph Speed 400 en Scrambler 400 X: toegankelijke neo-retro’s

Triumph heeft twee 400cc-modellen toegevoegd aan het gamma Speed Twin en Scrambler. Beide modellen lijken behoorlijk premium en zouden een grote hit kunnen zijn bij A2-rijbewijshouders met een vintage smaak…

Met zijn Classic-reeks had Triumph al een goed aanbod voor alle soorten neo-retro-liefhebbers. Maar het merk had niet echt iets te bieden voor jonge rijbewijshouders die willen beginnen met motorrijden zonder de bank te spekken of zichzelf bang te maken. Nu is dat wel het geval met de introductie van de Speed 400, die deel uitmaakt van de Speed Twin-familie. Die bestaat al uit een 900- en een 1200cc. De Scrambler 400 X wordt gepositioneerd als het kleine zusje van de Scrambler 900 en 1200.

Beide modellen worden aangedreven door dezelfde, nieuwe 398cc-vloeistofgekoelde eencilinder, die goed is voor 40 pk. Het frame is ook nieuw, net als het aangeschroefde subframe en de aluminium achterbrug.

Interessante kenmerken voor de Triumph 400

Beide modellen hebben een slanke bouw, gecombineerd met een toegankelijke zithoogte van 790 mm (835 mm voor de Scrambler) en een gewicht van 170 kg (179 kg voor de Scrambler). Dat belooft een goede hanteerbaarheid bij lage snelheden. Wat het chassis betreft, heeft de Speed 400 een 43 mm upsidedown-vork en een neutrale balhoofdhoek die vertrouwen moet wekken bij rijders van alle maten en capaciteiten. Dat is vooral een belangrijk punt voor een 400 die houders van een A2-rijbewijs moet aanspreken.

De Scrambler 400 X-versie heeft een langere wielbasis, een langere veerweg, een 19-inch voorwiel en een breder stuur. De voetsteunen zijn ook lager en breder, terwijl de remschijf aan de voorkant is vergroot van 300 mm bij de Speed naar 320 mm. Tot slot is de Scrambler uitgerust met koplamp-, radiateur- en carterbeschermers, evenals handbeschermers en een langer voorspatbord.

Geïntegreerde uitrusting

Beide modellen zijn voorzien van ride-by-wire, tractiecontrole, ondersteunde koppeling en uitschakelbaar ABS. Het instrumentenpaneel combineert een analoge snelheidsmeter met een LCD-scherm. De USB-aansluiting is standaard. LED-verlichting en een gecodeerde startonderbreker maken het plaatje compleet. Zoals zo vaak het geval is bij Triumphs, is het uiterlijk een slimme mix van klassiek en modern.

De afwerking is naar verluidt uitstekend. Triumphs vakmanschap op dit gebied kennende, kunnen we daar vertrouwen in hebben. Vermeldenswaard is dat het model in juli eerst in India wordt gelanceerd en in Europa aan het eind van dit jaar. De definitieve prijs moet nog worden vastgesteld, maar Triumph heeft aangekondigd dat deze zeer concurrerend zal zijn.

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen