vrijdag 29 maart 2024

TVS investeert 119 miljoen euro in Norton

Na de overname door het Indiase TVS – na Hero en Bajaj het op twee na grootste merk in India en met 2,9 miljoen geproduceerde voertuigen het op vier na grootste wereldwijd – in april 2020, beleeft Norton een periode van zeer bemoedigende vooruitzichten. Zowel wat betreft modellen in de line-up als vanuit een meer industrieel perspectief.

De nieuwe eigenaren investeren fors in het historische Britse merk dat in 1898 in Birmingham werd opgericht. Ze hebben de nieuwe productiefabriek in Solihull, West Midlands, al opgestart met het doel motorfietsen met een volledig Britse charme te bouwen met gebruikmaking van ambachtelijke technieken, maar met ultramoderne machines en technologie. Bovendien verklaarde de nieuwe Norton Motorcycles CEO Robert Hentschel, nog niet zo lang geleden sprekend over de hypernaked V4CR prototype, dat ‘het de volgende stap is in Norton’s strategische groeiplan op haar reis om de wereldleider in luxe motorfietsen te worden’.

De Benelli-racers van Geart Cuperus

Het doel is dus de markt van de luxemotoren, maar het recente bezoek van de Britse premier Boris Johnson aan India, in het kader van de ontwikkeling van commerciële overeenkomsten met partners op het subcontinent ter waarde van meer dan 1,118 miljard euro, heeft het mogelijk gemaakt kennis te nemen van een investeringsplan dat TVS al gedeeltelijk heeft uitgevoerd voor Norton.

In de woorden van Sudarshan Venu, Joint Managing Director van TVS Motor Company: ‘TVS Motor Company is verheugd om een investering van ongeveer £100 miljoen in Norton Motorcycle aan te kondigen, het iconische Britse merk dat we in 2020 hebben overgenomen. Een deel van deze investering is al gedaan, wat heeft geleid tot de oprichting van een faciliteit van wereldklasse en de op handen zijnde lancering van de opnieuw ontworpen V4 SV en de 961 Commando. Een team van wereldklasse onder leiding van Robert Hentschel werkt eraan om Norton weer de plaats te geven die het toekomt. Deze investering is gericht op elektrificatie, toptechnologie, voertuigen van wereldklasse, productie, duurzaamheid en de toekomst van mobiliteit. Verwacht wordt dat dit in de komende drie jaar 250-300 directe banen zal opleveren en nog eens 500-800 indirecte banen in de toeleveringsketen. De investeringen, gespreid over de komende jaren, zullen resulteren in een aantrekkelijk productengamma voor de wereldmarkt. Een gloednieuwe faciliteit is al opgezet in Solar Park, Solihull, UK, waar Norton’s state-of-the-art productiecapaciteit en de nieuwe wereldwijde ontwerp- en R&D-hub van het bedrijf zijn ondergebracht’. Afgezien van de gevolgen voor de werkgelegenheid lijkt het duidelijk dat Norton zich ook zal toeleggen op de elektromotorisering, een strategie die in overeenstemming is met haar wens om zich te positioneren als fabrikant van high-end, technologische en verfijnde voertuigen.

De Britse premier Boris Johnson zei: ‘Handel en investeringen tussen het VK en India scheppen banen en ondersteunen de economieën van onze beide landen. Ik ben zeer verheugd dat TVS Motor Company heeft besloten zich aan te sluiten bij het legioen Indiase bedrijven dat in het Verenigd Koninkrijk investeert, onze toekomstige mobiliteitssector een impuls geven en de economische groei stimuleren’.

De op twee na grootste motorfabrikant van India (tevens BMW’s partner voor de 300cc-eencilinderfamilie) zet sterk in op de elektrificatie van zijn productie met een speciaal R&D-team van meer dan 500 ingenieurs. Tegen 2023 wil het zes nieuwe modellen op de markt brengen, een plan waarin TVS in augustus 2021 al verklaarde 115 miljoen pond te zullen investeren: een lijn waarin het partnerschap met BMW met betrekking tot de toekomstige ontwikkeling van elektrische voertuigen ook past.

Norton heeft onlangs de hypernaakte V4CR onthuld, uitgerust met de 1200cc-V4 72° motor die al in de sportieve V4SV zit en goed is voor 185 pk bij 12.500 tpm en een koppel van 125 Nm bij 10.000 tpm. Het lijkt nu heel waarschijnlijk dat er een elektrisch model komt, ook al hebben TVS en Norton nog geen precieze uitspraken gedaan over de zaak of gesproken over een definitief tijdschema.

Jan Kruithof
Jan Kruithof
Rijdt al heel lang motor. Is niet zo geïnteresseerd in de motor zelf, maar wel in wat-ie kan. Sterke voorkeur voor allroads, maar hypernakeds zijn ook niet te versmaden. En natuurlijk classics vanwege de techniek én de aaibaarheid. Rijdt zo'n 40.000 km per jaar. Heeft drie motoren, waarvan één woon-werk. Bezit zelf geen auto.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen