vrijdag 26 september 2025

Tyler O’Hara verpulvert 53 jaar oud snelheidsrecord op Bonneville Salt Flats met Indian Challenger

Op 24 september 2025 scheurde Tyler O’Hara door de geschiedenisboeken van de motorsport. Op de iconische Bonneville Salt Flats joeg hij zijn door S&S Cycle geprepareerde Indian Challenger naar een verbluffende snelheid van 194,384 mph – omgerekend ruim 313 kilometer per uur. Daarmee verpulverde de tweevoudig King of the Baggers-kampioen het oude AMA 2000cc APS-AG record van 169,828 mph dat sinds 1972 op naam stond van J. Angerer op een Triumph. Een verschil van meer dan 24 mph, na meer dan een halve eeuw stilstand – dat noem je pas een statement.

Het is geen toeval dat Indian Motorcycle voor deze recordpoging koos voor hun Challenger-platform. Deze geavanceerde machine, uitgerust met de krachtige PowerPlus V-twin motor, heeft zich al bewezen in de King of the Baggers-competitie waar O’Hara tweemaal kampioen werd. De standaard PowerPlus 108 motor levert 122 pk en 173,5 Nm koppel, terwijl voor 2025 ook de nieuwe PowerPlus 112 motor met 126 pk en 180,3 Nm beschikbaar is. De samenwerking met S&S Cycle, een naam die decennia aan race-engineering vertegenwoordigt, en Mission Foods zorgde voor de nodige expertise om de Challenger om te toveren tot een recordjager.

Meer dan snelheid alleen: Indian’s strategische zet

Deze recordpoging is veel meer dan een spektakelstunt. Voor Indian Motorcycle, een merk met racegeschiedenis sinds 1901, vormt het een perfecte brug tussen erfgoed en moderne ambities. Het ‘Indian Wrecking Crew’ raceteam, waarvan O’Hara een prominent lid is, heeft met opeenvolgende King of the Baggers-kampioenschappen al bewezen dat sophistication kan zegevieren over pure cilinderinhoud. 

De timing is ook strategisch gekozen. De King of the Baggers-klasse groeit explosief in populariteit, en Indian profileert zich nadrukkelijk als de dominante kracht in deze discipline. Door het Challenger-platform nu ook op de Salt Flats te laten excelleren, onderstreept het merk de veelzijdigheid van hun technologie. 

Per Aspera Ad Astra: Indian/Harley-Davidson custom van Rogier

Bonneville: waar legendes worden geboren

De Bonneville Salt Flats vormen het perfecte decor voor dit soort prestaties. Dit overblijfsel van het prehistorische Lake Bonneville, bestaande uit kaliumzouten, biedt een van de vlakste oppervlakken ter wereld. Sinds 1896 trekken snelheidsduivels naar deze unieke locatie, en namen als Burt Munro hebben hier hun onuitwisbare stempel gedrukt op de motorsportgeschiedenis. O’Hara’s record past naadloos in deze traditie van grenzen verleggen en het onmogelijke nastreven. Wat opvalt is dat O’Hara de magische 200 mph-grens niet wist te doorbreken – een psychologische barrière die mogelijk voor extra motivatie zou kunnen zorgen bij eventuele toekomstige pogingen. Met 194,384 mph kwam hij verdomd dichtbij, maar in de wereld van snelheidsrecords tellen alleen hele mijlpalen. Deze bijna-maar-niet-helemaal prestatie houdt de deur open voor vervolgacties, hoewel er nog geen bevestigde plannen zijn voor nieuwe recordpogingen.

De realiteit achter de marketing

Natuurlijk is deze recordpoging ook een marketingoperatie. Indian Motorcycle speelt slim in op het groeiende enthousiasme voor de King of the Baggers-klasse en gebruikt de Salt Flats als ultiem bewijsmoment voor hun technologie. De Challenger moet het in de praktijk opnemen tegen gevestigde namen als de Harley-Davidson Road Glide, en elk bewijs van superioriteit is welkom in deze competitieve premium markt.

Het zou echter oneerlijk zijn om O’Hara’s prestatie af te doen als louter marketing. Een 53 jaar oud record verbreken vereist meer dan pr-praatjes – het vraagt om echte technische vooruitgang, moed en kunnen. De combinatie van Indian’s PowerPlus-technologie, S&S Cycle’s race-ervaring en O’Hara’s rijderstalent heeft tastbare resultaten opgeleverd. De vraag blijft wel of deze Salt Flats-glorie zich vertaalt naar meer verkopen in de showroom, waar de gemiddelde koper vooral geïnteresseerd is in comfort, betrouwbaarheid en prestige tijdens weekendritten.

Tyler O’Hara heeft met zijn recordpoging bewezen dat de Indian Challenger meer is dan een mooie cruiser. Het is een serieus performance-platform dat zowel op het circuit als op de Salt Flats kan imponeren. Of deze technische tour de force ook commercieel succesvol wordt, hangt af van Indian’s vermogen om deze raceprestaties om te zetten in kooplust bij gewone motorrijders.

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen