Ural? Zeven hardnekkige vooroordelen weerlegd

Richard Busweiler – RB Motorhandel – uit Genemuiden is officieel Ural Dealer geworden. Daar heeft-ie wel 20 jaar over moeten nadenken. In die tijd nam de passie voor Ural – en ook Dneprs – alleen maar toe. Wat geleid heeft tot een origineel persbericht waarin hij zeven vooroordelen weerlegt.

Een echte Ural dealer
De tijd dat Ural uit Irbit meer dan 50.000 zijspancombinaties per jaar maakte is echt voorbij. Die oude Ural (en Dneprs) zijn gegroeid van ongewenst tot Cult & Classic bikes. En ze zijn lang niet zo slecht als er aan borreltafels werd vermeld.

Al 20 jaar ‘Russische’ Passie
Richard Busweiler uit Genemuiden heeft al meer dan twintig jaar geleden zijn hart verloren aan de vertederende ex Sovjet scharreldieren en heeft er – door heel Europa – al honderden van verkocht. Daarbij heeft hij ook nog eens een indrukwekkende hoeveelheid gebruikte onderdelen opgebouwd.

De markt vraagt nog steeds om meer oude ‘Russen’
Maar er is een groeiende groep ‘klassieker’ liefhebbers die het liefst voor een iets minder avontuurlijke insteek gaat. Richard kreeg steeds meer vraag naar nieuwe Urals. En nu is hij officieel Ural dealer. Daar is hij trots op.

De nieuwe Urals zijn geen retrofietsen
Het zijn de authentiek geëvolueerde versies van de oer- Urals, inclusief de befaamde achteruit versnelling. Kwalitatief zijn ze onvergelijkbaar met hun voorouders. Nieuwe Urals zijn betrouwbaar door gebruik van hoogwaardige componenten zoals de Denso ontsteking. Ze starten elektrisch en ze zijn voorzien van remmen die het wel doen. Ook nieuw in de oude Ural wereld: De machines vallen onder de officiële 2 jarige  fabrieksgarantie op onderdelen en arbeid.

Zijspanrijden is de ideale combinatie van nadelen van autorijden en motorrijden
Het is ook iets dat je moet leren. Maar elke rit op een Ural is een ‘social event’ op zich. Ook de berijders van een nagelnieuwe Ural krijgen te horen “Die heeft u mooi opgeknapt!” En daar blijft het niet bij. Want waar luidruchtige choppers, superbikes en caféracers bij veel mensen ergernis op wekken, daar zorgt een Ural combinatie mild stoere vertedering. Een machine waardoor je zomaar aan de praat raakt met leden van alle bekende genders van alle leeftijden Voor de berijder is zo’n driewieler daarbij een absolute onthaastingsmachine en eigenlijk de enige leuke manier om boodschappen te doen. En de boxertwin bromt als een tevreden hommel.

De nieuwe Urals zijn oneindig beter gebouwd en afgewerkt dan de oude
Toch zit er nog steeds een serieuze gereedschapsset bij. En de machines zijn erg onderhoudsvriendelijk.  Bij RB motoren in Genemuiden zijn de eerste nieuwe Urals intussen binnen gekomen. Alle nieuwe modellen zijn nu te bestellen. Een Ural CT in Outback Orange, een stoere Ural Ranger in Asphalt Grey of een Ural Sportsman in zwart, de keuze is reuze. Zo zijn de Urals ook leverbaar met aangedreven zijspanwiel, van ouds een optie die Sovjet boeren waardeerden. Want met een 2WD Ural kunnen er ook akkers geploegd worden. De nieuwe Urals hebben nieuwe euro 5 motorblokken, uitwisselbare wielen met schijfremmen, het nieuw ontworpen uitlaat systeem en de super werkende injectie.

De techniek
Technisch is de basis simpel, doordacht en uiterst solide.
De lucht gekoelde kopklepper stoterstangen blokken zijn 749 cc groot. Het vermogen is 41 pk bij 5500 tpm. Starten doet de Ural elektrisch of met de kick starter. Er zijn vier versnellingen voor uit en een achteruit versnelling. Naar wens kan het zijspanwiel ook aangedreven worden. De cardanaandrijving is verregaand onderhoudsarm. De hele combinatie weegt droog ca. 320 kg. Het maximale totaalgewicht is dik 600 kilo. De kruissnelheid is 110 km/u.

De nieuwe Urals zijn vanaf juni leverbaar. Dan worden ook de prijzen openbaar.

Adres

RB Motorhandel
Sisalstraat   T 81-4 UNIT 4
8281 JK Genemuiden
06-53511080
uraldnepr.nl

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?