Vijf vragen over de Ducati Scrambler Desert Sled

Het uitgebreide verhaal over de nieuwe Ducati Desert Sled staat in de nieuwe MOTO73 en daarna in de nieuwe MOTOR Magazine. Die eerste komt donderdag uit, maar nu alvast vijf vragen die écht niet konden wachten.

Wat verwachtte je van deze motor? 

Ik verwachtte een Scrambler Ducati zoals de andere; leuk om te zien, leuk om te rijden, maar enkel esthetisch een gangmaker in het onverhard. Een zwaluw maakt nog geen zomer en een set noppenbanden maakt nog geen offroader.

Waarom veraste de Desert Sled je? 

Omdat de Desert Sled verdraaid goed uit de verf komt. Het optische deel van de machine spreekt tot de sixties- en seventies-verbeelding en ook technisch staat de Desert Sled waarlijk zijn mannetje. Als artsen beginnen de Desert Sled voor te schrijven als anti-depressivum, dan lacht elke motorrijder nog voor het einde van het jaar van oor tot oor.

Ducati zet het Scrambler-merk op zichzelf in de markt. Wat maakt de Scrambler Desert Sled toch een echte Ducati? 

Het vakwerkframe, uiteraard. Ducati heeft overigens niet zomaar een Scrambler-frame uit schap gepakt, want er zit nogal een verschil in ten opzichte van de reguliere Scramblers. Versterkt met extra buizen en de achterbrug heeft een gegoten stalen ophangpunt in het frame gekregen in plaats van te scharnieren in het blok. Genoemde achterbrug is trouwens ook verlengd en versterkt. Alles voor de rijbeleving. Het lijkt wel een Ducati… o, wacht.Waarin verschilt de Desert Sled van de andere Ducati Scramblers? 

Behalve de enorme 200 millimeterlange veerwegen, bedoel je? Voornaamste aanpassing behalve het prima veringmateriaal van Kayaba, zit hem in de gasreactie. Die is zowel mechanisch als softwarematig wat soepeler gemaakt, omdat de bijtgrage Scrambler-gasreactie in het onverhard wat te veel van het goede zou zijn. Klinkt als een kleine aanpassing, maar wel eentje van stiekem vrij grote invloed.Je hebt natuurlijk geen glazen bol, maar verwacht je dat hij goed gaat verkopen?

De rode is met € 12.490 een dikke twee ruggen duurder dan het basismodel – de Scrambler Icon – en als je bedenkt dat je voor die € 2.300 niet alleen standaard volledig instelbare vering krijgt, maar ook die enorm gaaf ogende en uiterst functionele Pirelli Scorpion Rally STR-banden op gouden draadspaakwielen… tja, echt goedkoop is de Desert Sled absoluut niet, maar je krijgt wel waar voor je knaken, en een permanente grijns op je gezicht. Dat ook.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?