donderdag 12 december 2024

Waarom geruchten over Rossi’s pensioen nu onzin zijn

Dat het niet helemaal lekker loopt bij Valentino Rossi, mag natuurlijk geen nieuws heten. Zesde in de tussenstand met 80 punten, nee daar doet hij het echt niet voor. Toch moet hij het er wel mee doen, onder andere dankzij drie nulscores op rij (Mugello – Barcelona – Assen). Na afloop van de Duitse Grand Prix op de Sachsenring – waar hij slechts achtste werd – zat hij dan ook behoorlijk in zak en as: ‘Ik was in de race liefst 20 seconden langzamer dan vorig jaar. Dat is erg moeilijk te begrijpen; ik moet vooral het vertrouwen in mijn eigen motor zien terug te vinden.’

2020-M1

Volgens een aantal Italiaanse websites gaat Rossi echter in augustus aankondigen dat hij stopt. Per direct. Maar welke bril je ook opzet bij de bovenstaande uitspraak van Rossi, het woord stoppen zit er niet bij en dat heeft een reden. Tijdens de test direct na de Grand Prix van Tsjechië komt Yamaha op Brno met een nieuwe M1. Of beter gezegd, een prototype van de 2020-M1.

Vleugellam

En dat is hard nodig ook, want dat de Yamaha veel topsnelheid mist, is namelijk maar één van de problemen. Daarom kan Yamaha namelijk, in tegenstelling tot Honda en vooral Ducati, veel minder bezig zijn met de wings. Bocht uit kunnen die zeker helpen, alleen kosten vleugels je ook topsnelheid. Een gedeelte van dit ‘probleem’ zit hem in het feit dat Yamaha blijft vasthouden aan een viercilinder-in-lijn. Ook in 2020. Dat heeft als nadeel dat hij minder acceleratie heeft, maar een voordeel is meer bochtensnelheid.

Honda en Ducati

Yamaha-ingenieurs zijn daarom letterlijk op dit moment druk bezig om de acceleratie te verbeteren om zo het verschil in topsnelheid met Honda en Ducati zo klein mogelijk te maken. Dat Yamaha van alles probeert om meer topsnelheid te vinden, zal Rossi ergens wel blij maken. Zeker omdat er in het verleden volgens hem door Yamaha niet altijd even goed werd ingesprongen op dit soort situaties, terwijl dat altijd wel werd gedaan toen de Yamaha de topfiets was. Rossi: Om één of andere reden – die niemand weet – kwam die nieuwe motor er in de laatste jaren niet. Nooit.’

Even wachten

Nu die nieuwe motor er dus wel komt, en er naast Brno later ook getest gaat worden op Misano, kun je er echt vanuit gaan dat Rossi wil kijken wat die nieuwe Yamaha allemaal kan. Of beter gezegd, of hij denkt met deze M1 wel te kunnen winnen. Is dat antwoord een nee, dan kan het snel gaan. Maar zover is het nog niet!

Foto: Yamaha

Marien Cahuzak
Marien Cahuzak
Marien Cahuzak, geboren op 3 juni 1982, was amper twee maanden oud toen hij voor het eerst met zijn vader naar de Citadel van Namen ging voor de Belgische cross-GP. Vanaf dat moment spelen motoren een grote rol in zijn leven en die rol is als hoofdredacteur alleen maar groter geworden. Houdt ook van veldrijden trouwens.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen