Waarom niet? 2021 Honda CB1000X en CBR1000R

In 2021 zal de invoering van Euro5 leiden tot wijzigingen in de prijslijsten van de fabrikanten, zullen sommige modellen verdwijnen en worden andere vervangen door versies die aan de eisen voldoen. Voor de merken is dit het moment om enkele nieuwigheden te presenteren.

Het uitgangspunt is de Honda CB1000R, de sportcafé dat voor 2020 is vernieuwd. Als goede naked is dat een prima platform voor andere modellen. Aan ideeën geen gebrek, zoals bleek uit het aantal voorstellen dat Honda toonde op Wheels and Waves in Biarritz. Een aantal van hen is te vinden in de fotogalerij onderaan het artikel.

Op de EICMA van vorig jaar presenteerde Honda het CB4X-concept, gebaseerd op de naakte CB650R. De proto kreeg veel bijval. Een paar maanden geleden werd het patent voor deze cross-over geregistreerd. Hieronder staat het CB4X-concept, ontworpen door Valerio Aiello.

Het is daarom denkbaar dat Honda hetzelfde concept maar dan met meer inhoud zou kunnen ontwikkelen. Bijvoorbeeld met de viercilinder CB1000R als basis voor een CB1000X-versie. Het resultaat kan een avontuurlijke sport zijn van 998 cc en 145 pk die het opneemt  tegen de BMW S1000XR, KTM SuperDuke GT of Ducati Multistrada.

De tweede mogelijkheid werd door Young Machine uitgedacht. Zou Honda van de CB1000R ook niet een sporttoer kunnen bouwen? Zo’n motor combineert prestaties aan comfort. En Honda zou over een motor beschikken die het monopolie van de Kawasaki Ninja 1000SX zou kunnen slechten.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?